BRIS - Barnens Rätt i Samhället

Nytt nummer av BRIS-tidningen ute nu! Tema ”Pojkarna”.

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2008 08:00 CEST

”Har ni någon gång haft huvudet nerkört i en toalettstol? Det har jag. Det gör ont. Inte i huvudet. Men i hjärtat.”

Det skriver journalisten Peter Jihde i en personlig och öppenhjärtlig krönika i senaste numret av BRIS-tidningen.

BRIS-tidningen #4 tar upp tema ”Pojkarna”. Pojkar och unga män är överrepresenterade i kriminalitet-, drog- och självmordsstatistik. Ändå är det få pojkar som öppet söker hjälp, bland annat är pojkar i minoritet i kontakterna med BRIS.

BRIS-tidningen försöker svara på frågan varför det är så.  Är det hjälpinstanserna som möter pojkarna fel, eller ligger problemet i dagens mansideal? Och hur påverkas pojkar och unga män av den rådande mansnormen?

- Vi lever i ett samhälle där det många gånger är svårt för pojkar och män att söka tröst, få gråta och där ett manligt hjälpbehov ses som en svaghet.

Det säger psykologen och enhetschefen för barn- och ungdomspsykiatrin i Solna, Jan-Olof Bodén, i en intervju.

Debattören och journalisten Zanyar Adami och journalisten Axel Gordh-Humlesjö berättar om varför de har skrivit om bögnoja, pissbomber och knullhets i boken ”Pittstim” och varför de ser dagens mansnorm som ett problem för både män och kvinnor.

Kristina Persson och Magdalena Sjöström på Stadsmissionens verksamheter för unga, Mötesplatsen och Enter, menar pojkar visst vill söka hjälp, men att problemet ligger i att samhället har förutfattade meningar om vad pojkar behöver.

Och även pojkar förtrycks av starka hedersnormer, berättar socionom och föreläsare med inriktning mot hedersrelaterat förtryck och våld, Dilek Baladiz.

Dessutom medverkar Mats Trondman, professor i sociologi Växjö Univeristet, Monica Green (s) vice ordförande Riksdagens tvärpolitiska barngrupp, Danuta Wasserman, chef Nationell prevention av suicid och psykisk ohälsa, Karolinska Institutet, Michael Nordlund, BRIS-ombud, Karin Johansson, utredare BRIS, samt Pernilla Johansson, Miguel Bastos och Shabbaz, alla från Lugna Gatan, Fryshuset.

Prenumeration på BRIS-tidningen går att beställa via BRIS.se. En prenumeration kostar 350 kronor per år och då ingår fyra temanummer och BRIS-rapporten.

För frågor kring BRIS-tidningen, kontakta chefredaktör Cecilia Nauclér, cecilia.naucler@bris.se, telefon 0701-60 88 30.

Barnens Rätt I Samhället (BRIS) är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell organisation som bistår barn som far illa. FNs konvention om Barnets rättigheter är ett viktigt riktmärke i det arbetet. BRIS verksamhet finansieras via gåvor, medlemsavgifter och företagssponsring. BRIS har idag nästan 600 ideella som arbetar i vår stödverksamhet.