Centrum för Näringslivshistoria

Nytt nummer av Företagsminnen: svensk musik flödar!

Pressmeddelande   •   Apr 25, 2013 10:44 CEST

Företagsminnens andra vårutgåva sätter fokus på den svenska musikbranschens historia! I dag talar vi om ett nutida exportunder. Men det undret har pågått så länge i så många skilda
former att det satt avtryck i företagshistorien.

”Musikradion föddes på djupt vatten” konstaterar journalisten Jan Kotschack i sin berättelse om Radio Nord, stationen som sände svensk musik från internationellt vatten och som tvang Sveriges radio att starta en ny kanal, P 3. Du kan läsa artikeln eftersom den finns med i pdf-versionen av pressmeddelandet här nedanför.

I detta nummer möter Du också Robert von Bahr, som grundat musik-CD-förlaget BIS och driver det mot alla odds. I utgåvan finns också ett porträtt av profilerna bakom musikdoldisen EBS, samt ett reportage om högtalaren som sprider ljudet som en doft!

I magasinet finner Du också artiklar om andra områden. Läs till exempel porträttet av företagarprofilen Elvira Harms, som skapade Stockholms tillskärareakademi.

Centrum för Näringslivshistoria gör företagens historia till en resurs! Som ledande näringslivsarkiv erbjuder vi expertis och inspiration bland miljoner bilder, filmer, dokument och personliga berättelser.