Rara Realmedia AB

Nytt nummer av SKURK

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2011 11:48 CET

Magasinet har kallats tvivelaktig och våldsförhärligande och har till och med anklagats för att frossa i andras olycka och uppmana till brott. Lika många har dock ansett den vara ett nytt begrepp i tidningsvärlden, och menar att SKURK är en blivande klassiker. I morgon torsdag kommer det nya numret, grövre och mer djupdykande än det förra

Läs hela intervjun med Mille Markovic, den före detta gangstern och proffsboxaren som säger att han har gett svarta pengar till advokat Thomas Bodström, sedermera Sveriges justitieminister. Den då nyblivne justitieministern benådade kort tid därefter en av Markovics nära vänner från ett långt fängelsestraff. Slump eller inte? Avgör själv.

Har du hört talas om tullkriminalen? Nej, det hade inte familjefadern med det fingerade namnet Simeon heller, men när han blev ombedd av denna obskyra myndighet att hjälpa till att stoppa knarksmugglare gjorde han det självfallet. När uppdraget var utfört överlämnade tullkriminalen honom till domstol, och som tack för hjälpen fick Simeon 3,5 års fängelse. På samma anstalt där de smugglare han avslöjat sitter.

Möt Leif Axmyr, 72-åringen som i maj förra året fick sitt livstidsstraff omvandlat till 46 år och sex månader, det längsta tidsbestämda straff som någonsin dömts ut i Sverige. Till historien hör att åklagaren överklagade beslutet. Fyrtiosex års fängelse ansågs inte nog.

Hur behandlas fångarna på svenska häkten? Ja, det finns två sätt att ta reda på det. Antingen ser du till att begå ett allvarligt brott, och naturligtvis att åka fast för detta, eller så läser du SKURK. Valet är ditt eget, summan av kardemumman densamma.

Tro det eller ej, men det finns de som menar att SKURK bedriver hetsjakt på poliser. Så är det självfallet inte. I detta nummer presenterar vi månadens hjälte, polismannen Leo Hoffmann, som kanske mer än någon annan framgångsrikt och med stort hjärta arbetat för att få kapsejsade ungdomar i Stockholms brottsbelastade södra förorter på rätt köl igen. En solskenssaga som faktiskt är sann.

Glöm inte heller att följa med när vi granskar de så kallade skotten i Dallas, de ödesdigra kulor som ändade president John F Kennedys liv, och därmed formade USA:s och kanske världens framtid. Du trodde möjligen att du redan visste allt om denna inte särskilt okända händelse? Tänk om och tänk rätt, och framför allt: Tänk SKURK.

SKURK har även denna gång en uppsjö nya och högaktuella medarbetare. Vad sägs om före detta infiltratören Peter Rätz, Börge Hellström, eller författaren Tomas Lappalainen, för att nämna några. Se till att inte missa artiklarna av Peter Isaksson, journalisten vars blotta namn får myndigheterna att se rött, tipsar chefredaktör Raja Arlevin. Torsdagen den 17 februari smäller det. Du kan blunda, men aldrig ducka. Detta är verkligheten. Magasinet är hundra sidor tjock och kostar 69 kronor.

SKURK är det unika magasinet för dig som vill veta vad som verkligen pågår under ytan.