Norsk Hydro Olje AB

Nytt omsmelteverk i Texas i full drift

Pressmeddelande   •  Maj 19, 2003 00:00 CEST

Verket utgjør en investering på om lag 250 millioner kroner. Satsingen er et ledd i Hydro strategi om å forsyne det amerikanske markedet med pressbolt med utgangspunkt i resirkulert aluminium.

Hydro har til nå investert ca. 600 millioner kroner, 85 millioner dollar, i anlegg for omsmelting og resirkulering av aluminium i USA de siste årene, og satser på å forbedre effektiviteten og produktiviteten i de andre omsmelteanleggene selskapet driver i USA.

Hydro Aluminiums samlete kapasitet til aluminium omsmelting og resirkulering i USA er nå ca. 400.000 tonn per år.

Støperiet i Texas produserer pressbolt fra aluminium prosess-skrap og er bygd for å betjene markedet for aluminium i sørvest-USA. Kundene er pressverk i regionen som produserer profiler for transport- og bygningsindustrien.

Produksjonen i Commerce begynte i november og er nå kommet opp i full kapasitet på om lag 90.000 tonn per år.

- Den raske oppkjøringen av anlegget i Commerce er et resultat av den støtte vi har kunnet hente fra Hydros nettverk av støperier i Europa og erfaringene fra vår etablering av et tilsvarende anlegg i Henderson i Kentucky i 2000, sier Martin Carter, som er leder for Hydro Aluminium North America.

Resirkulering av aluminium krever bare fem prosent av den energi som går med til å produsere primæraluminium, uten tap av kvalitet. I tillegg til at prosessen er energieffektiv, gjør dette anlegget det mulig for Hydros kunder å resirkulere deres prosess-skrap og samtidig kunne optimalisere sine egne prosesser. Dette konseptet er utprøvd i Hydros nettverk av omsmelteverk, som allerede dekker de fleste aluminiummarkeder i Europa.

Hydro Aluminium North America er en del av Hydro Aluminium, som er det største aluminiumselskapet i Europa og ett av tre ledende, integrerte aluminiumselskaper i verden.

Forfatter: Thomas Knutzen
Publisert: 2003-05-19

Bild: PRESSBOLT: Hydros omsmelteverk i Commerce i Texas produserer pressbolt av førsteklasses kvalitet.