Epson Sverige

Nytt papper av returpapper direkt på kontoret - med Epsons nya kontorssystem

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2015 12:22 CET

Epson har tagit fram världens första kontorssystem som gör nytt papper av kontorets returpapper, och förändrar därmed hela papperscykeln. Systemet kallas PaperLab och är ett säkert system för att förstöra gamla dokument och på plats skapa nytt papper igen. Processen är helt utan vattenanvändning.

Epson har utvecklat vad man anser vara världens första kompakta tillverkningssystem för kontorspapper, som kan producera nytt papper från returpapper utan att det krävs något vatten i processen. Organisationer som väljer att installera PaperLab kommer att kunna producera papper av alla olika storlekar, tjocklekar och typer - från vanligt kontorspapper och visitkort, till mer utstickande papperssorter som färgat papper och doftpapper.

Som ett av världens ledande tryck- och printföretag har Epson länge engagerat sig i vad som händer med det papper som använts i företagets skrivarprodukter. Med detta i åtanke har man nu tagit fram en teknik som förändrar hela papperscykeln. Med PaperLab strävar Epson efter att ge nytt värde till papper och att kunna stimulera till återvinning.

En prototyp av PaperLab kommer att demonstreras i Tokyo mellan den 10 och 12 december på Tokyo Big Sight (Tokyo International Exhibition Center). PaperLab kommer att tas i produktion i Japan från början av 2016 och väntas därefter senare introduceras i resten av världen.

Läs mer om PaperLabs funktioner: http://global.epson.com/newsroom/2015/news_20151201.html

Specifikationer (på engelska):

NameThe PaperLab office papermaking system
Dimensions (w x d x h)2.6 x 1.2 x 1.8 meters (excluding projecting parts)
Paper production speed14 sheets per minute (A4 sheets)
Paper that can be producedSizes: A4 & A3Types: Office paper, business card paper, and other paper of various thicknesses. Color paper (cyan, magenta, yellow, and colors formed by mixing these colors).
Paper that can be recycledOrdinary copy paper (A4 & A3)
Commercialization2016

NOTE: These specifications are for a product that is still in development and are subject to change without notice.

Om Epson Europe

Epson Europe B.V., baserat i Amsterdam, är gruppens regionala huvudkontor för Europa, Mellanöstern, Ryssland och Afrika. Med cirka 1 594 anställda var försäljningen hos Epson Europe 1 583 miljoner EUR under räkenskapsåret 2010. http://www.epson.eu