Fazer Sverige

Nytt pedagogiskt material triggar elevers smaklust

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2013 08:03 CEST

En varierad kost är grunden för sunda matvanor. Men barn behöver uppmuntras till att prova nya smaker och öva på att beskriva sin upplevelse av mat och smak. Utifrån den insikten lanserar Fazer nu ett pedagogiskt material inom sensorik. Sinnenas äventyr riktar sig till mellanstadiet och fritids och är framtaget i samarbete med pedagoger och forskare.

Sinnenas äventyr är ett sensoriskt utbildningsmaterial med tydliga kopplingar till Läroplan Lgr 11 i såväl uppbyggnad av övningar som pedagogisk ansats. Materialet är delvis webbaserat, men i fokus står en experimentellsmakväska med förslag på lektionsutformande och lärarhandledning.

- Fazer vill hitta nytänkande sätt att stötta skolan i matkunskap. En utgångspunkt för Sinnenas äventyr var att materialet skulle vara flexibelt och inspirerande. Det ska fungera att använda såväl inom kärnämnena i klassrummet som av fritids på utflykten, säger Sofia Liljefors Edlund, Kommunikationsdirektör, Fazer i Sverige.

Sinnenas äventyr bygger på ett samarbete mellan Fazers experter, på till exempel måltider och bröd, och forskare inom sensorik. Sensorik går ut på att inspirera till kunskap och stimulera analytiskt tänkande genom att använda alla sinnen.

- Att i skolan lära sig att sätta ord på hur mat ser ut, låter, smakar, doftar och känns är ett sätt att stärka barns medvetenhet om mat. Barn väljer per automatik den mat de är vana vid. Så rent krasst handlar det om att utsätta barn för variationer för att bredda deras smakuppfattning, säger Åsa Öström, professor i Måltidskunskap med inriktning sensorik vid Örebro Universitet.

Sinnenas äventyr finns att beställa på www.fazer.se/sinnenasaventyr. Priset för materialet är 370 kronor, plus porto (ca 180 kronor )baserat på faktisk produktionskostnad. Initialt erbjuds ett paket per skola utan kostnad (begränsat lager).

Fazer
Familjeföretaget Fazer grundades år 1891, när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. I dag erbjuder Fazer bageri-, kex och konfektyrprodukter samt måltidstjänster. Företaget driver restauranger och caféer och har egen verksamhet i åtta länder. Kunden i fokus, utmärkt kvalitet och samarbete är grundstenarna i Fazers verksamhet. Koncernens två affärsområden, Fazer Brands och Fazer Food Services, skapar smakupplevelser inom sina branscher. Läs mer på www.fazer.se