Fika Design

Nytt sätt att nå ut med internet!

Pressmeddelande   •   Mar 19, 2012 10:19 CET

Som medverkande i den europeiska kampanjen Get Online Week kommer Fika Design att genomföra insatser för att få fler att upptäcka möjligheterna med Internet den 26-30 mars.

Förutom att hålla föreläsningar och stödja med rådgivning har Fika Design tidigare hjälpt flera personer att komma igång mer internet. Den här gången provar de dock något helt nytt!  Den 28 mars sätter Fika Design upp ett  ”prova-på-internet”-tält på Nossebro Marknad. Där kan den ovane komma och sätta sig en stund och prova internet under handledning. Fika Design kommer även att dela ut information och vart de kan vända sig om de vill lära sig mer.

Karin Andréasson Tegeman som är ansvarig för kampanjen på Fika Design förklarar ”Vi vill nå alla människor, även de som kanske inte naturligt skulle ta initiativet och gå till ett bibliotek eller kontakta ett studieförbund, därav åker vi istället ut till dem och ger dem möjlighet att på en plats som känns säker för dem, prova på något nytt.”

Kampanjen Digidel 2013 är samordnande svensk partner i Get Online Week. Digidel har som mål att öka den digitala delaktigheten i Sverige med ytterligare minst 500 000 vuxna personer före slutet av 2013. Kampanjens måtto är att alla ska vilja, våga och kunna använda Internet.

Om Get Online Week

Get Online Week 2012 är en europeisk kampanj för att få fler ut på Internet. Den svenska kampanjen för digital delaktighet, Digidel 2013, är svensk partner i Get Online Week.

Get Online Week ska bidra till att fler människor ska komma ut på nätet, hitta arbete och att få ut mera av livet. Kampanjen för samman 5 000 telecenter i minst 50 länder i främst Europa till stöd för minst 200 000 människor. I år kommer kampanjen stödja teman kring lärandet över generationsgränser, ungdomars anställbarhet, aktivt åldrande, samhällsengagemang och kvinnor i IKT.

Get Online Week arrangeras av Telecentre-Europe AISBL vilka stöds av Europa kommissionen och en rad internationella organisationer, däribland Microsoft, Liberty Global, European Broadcasting Union och Telecentre.org.

Läs mer: http://www.digidel.se/om-oss/getonlineweek2012/

Om Digidel

Digidel 2013 är en kampanj som drivs av ett nätverk av partners och eldsjälar som gör insatser för digital delaktighet. Alla som gör en insats för digital delaktighet är välkomna med i nätverket Digidel 2013 som idag består av fler än 240 partners och ett antal eldsjälar.

Läs mer: www.digidel.se

Fika Design arbetar med grafisk formgivning av trycksaker, webbproduktion och har kursverksamhet både för företag och privatpersoner. Företaget startades hösten 2008 och har sitt säte på Varaslätten. Karin Andréasson Tegeman som driver Fika Design brinner för att göra den digitala klyftan mindre och skapa förståelse för vanligt folk. Karin har även skrivit två böcker om hur ledningssystem upplevs och hur de kan utformas för att stödja lärande inom företag.