Västtrafik

Nytt sommarlovskort för Göteborgs skolelever

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2014 10:00 CEST

Under sommarlovet får skolelever i Göteborgs Stad åka fritt med kollektivtrafiken. Det är Göteborg stad som betalar för ett fritidskort som gäller under sommaren för elever från årskurs sex och uppåt.

Kortet kallas ”Fritid Sommar” och är giltigt dygnet runt under perioden 14 juni ‑ 17 augusti i hela regionen, inklusive Kungsbacka. Samtliga elever som är folkbokförda i Göteborg, från årskurs sex upp till och med gymnasiet, undantaget avgångselever, kommer att erbjudas kortet. Totalt kommer 31 000 kort att skickas hem till elever eller distribueras via skolan. Senast den 10 juni ska korten vara levererade.

Fritid Sommar är ett personligt färdbevis med elevens namn på. För skolelever som är 15 år eller äldre kommer korten att registreras på Västtrafiks Mina Sidor. Övriga elever uppmannas att göra det själva eftersom registrerade kort kan spärras och ersättas om de tappas bort.

För de elever som är berättigade till ett Fritid Sommar och som redan har köpt ett Fritid 100 dagar är det möjligt att få det återköpt i någon av Västtrafiks butiker i Göteborg.

För mer information:
Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99
Jens Lisell, presskontakt Göteborgs Stad 031-368 03 54

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.