Acabo Games AB

Nytt Uppsalaföretag startat av studenter lanserar allmänbildningsspel inom teknik- och naturvetenskap

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2010 16:44 CEST

Academic Board Games har lanserat det första allmänbildningsspelet inom teknik och naturvetenskap i Sverige. Det heter ”Art of Science” och är bara ett av flera brädspel som bolaget kommer att lanseras under hösten för målgruppen unga vuxna i åldern 20 – 35 år.

- De allmänbildningsspel som finns på marknaden idag ger ingen eller mycket lite utdelning för allmänbildningskunskaper inom naturvetenskap. Man måste komma ihåg att vårt samhälle och vår kultur bara är en mycket liten del av naturen och för en naturvetenskapligt skolad känns det ofta frustrerande att inte få utlopp för sina kunskaper i allmänbildningssammanhang. Det vill vi ändra på med detta spel! Du kan läsa mer om spelet och redan nu beställa det på bolagets hemsida.

Academic Board Games startades som ett projekt inom Entreprenörsskolan i Uppsala, en ettårig påbyggnadsutbildning för civilingenjörer som vill lära sig om entreprenörskap och företagande. Med stöd från erfarna entreprenörer, bl. a. Anders Hoflund, en av grundarna till blodkärlsföretaget Arterion och Björn Lindh, grundaren av matematikutbildningsföretaget iku – Individuell Kunskapsutveckling, drivs nu projektet av de tre mest drivna från entreprenörskoleprojektet.

I oktober lanseras det andra spelet som heter Guesstimates. I detta spel ska deltagarna försöka uppskatta siffror på ett smart sätt som beskrivs i spelet. Du ska t. ex. göra en "guesstimate" på "hur många grisar det finns i Österrike" eller "hur många golfbollar det ryms i Globen".

- Vi börjar på svenska, men då vi planerar att lansera våra produkter också i den engelskspråkiga världen kommer även engelska versioner i framtiden. Eventuellt översätter vi regler även till tyska och franska, berättar Lovisa Mörner, som är bolagets marknadschef.

Spelen går att beställa från företagets hemsida och kommer också att säljas i affärer dit studenter går.

För ytterligare information, kontakta:

Lovisa Mörner, Marknadschef

E-post: lovisa.morner@academicboardgames.com

www.academicboardgames.com

Academic Board Games utvecklar och säljer underhållande kunskapsspel och inlärningsverktyg till unga vuxna i åldern 20-35 år. Vårt första brädspel är ett utmanande allmänbildningsspel inom naturvetenskap och teknik, därför är vår initiala målgrupp natur- och teknikstudenter. Vi verkar för att främja inlärning och glädjen att tillämpa sina kunskaper inom naturvetenskap.