Greenpeace Sverige

Nytt världsrekord på Facebook

Pressmeddelande   •   Apr 14, 2011 09:03 CEST

Efter bara elva timmar nåddes världsrekordet: 50.000 Facebook-kommentarer inom 24 timmar!

Världsrekordförsöket, som alltså gick ut på att få 50.000 kommentarer på den Facebook-sida där Greenpeace uppmanar världens största sociala nätverksföretag att lämna fossila bränslen och satsa på förnybar energi, blev en framgång bortom alla förväntningar.

På knappt en halv dag – elva timmar - skrevs över 50.000 kommentarer som uppmanar Facebook att bli förnybart, och rekordförsöket registreras nu i Guinness Rekordbok. Därmed är Greenpeace officiellt världsrekordinnehavare.

Vid 23-tiden på onsdagskvällen var siffran uppe i strax under 70 000.

Kommentarerna kommer att visas för Facebooks anställda på en stor LED-skärm som placeras utanför företagets kontor i Kalifornien.

- På många platser i världen är Facebook ett ovärderligt verktyg för att främja aktivism och underblåsa reformer. Detta världsrekord visar att människor vill se att Facebook även går i bräschen för en energirevolution genom att fasa ut fossila bränslen som kol och främja förnybar energi, säger Patrik Eriksson, kampanjchef på Greenpeace.

IT-sektorn är den snabbast växande i världen i termer av elanvändning. En Greenpeace-rapport konstaterar att i nuvarande tillväxttakt kommer datacenter och telekommunikationsnät att förbruka mer än tre gånger så mycket energi som sin nuvarande konsumtion år 2020. Facebook öppnar snart det första av två nya datacenter, som vardera kommer använda el motsvarande driften av 40.000 amerikanska hem och mer än hälften av USA: s nuvarande totala förbrukningen av el.

- Men dagens resultat visar att det finns ett enormt stöd för en omvändning. Och vi är tävlingsmänniskor - målet höjdes snabbt till att nå 100.000 kommentarer till och med kl 07.00 på torsdagsmorgonen, säger Eriksson.

Kommentera du med!

Patrik Eriksson, kampanjchef Greenpeace, 070 301 28 92