Monator Technologies AB

Nytt verktyg för öppen innovation inom hälso-och sjukvård

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2013 10:00 CET

Monator Technologies AB har för Västra Götalandsregionens räkning tagit fram ett nytt verktyg för öppen innovation inom hälso- och sjukvård, innovationsslussen.se. – De bästa idéerna kommer från de som själva vet hur arbetet går till. Vi vill främja och ta till vara på den kreativiteten, menar Marika Hellqvist Greberg, projektledare för Innovationssluss Västra Götaland.

Innovationsslussens arbete handlar om att utveckla och förenkla sättet man tar till vara på idéer inom hälso-och sjukvården i Västra Götaland. På innovationsslussen.se kan nu medarbetare inom Västra Götaland lämna in sina idéer och kommentera, gilla och få inspiration från andra medarbetares idéer. Alla inkomna idéer utvärderas av experter för att se om idén har potential att bli en innovation som gör nytta för många inom hälso-och sjukvården.

Lösningen är framtagen på en av världens ledande portalplattformar, Liferay Enterprise Portal, som är baserad på öppen källkod. Verktygets syfte är att effektivisera idéhanteringen i Västra Götalandsregionen, främja ett kreativt klimat och vara en idébank och ett nav för medarbetare och olika verksamheter i innovationssystemet.

Visionen är att arbetet med innovationer ska leda till en bättre arbetsplats för medarbetare och i slutändan bättre hälso-och sjukvård för regionens patienter. – Framtidens hälso-och sjukvård kommer att ställa oss inför stora utmaningar, medarbetarna har en oerhört viktig roll i att genom sina idéer bidra till lösningar på dessa utmaningar, menar Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör, Västra Götalandsregionen.

Erik Andersson
Founding Partner på Monator Technologies AB
erik.andersson@monator.com
031 - 760 72 94

Monator Technologies AB är Sveriges ledande leverantör av kompetens på Liferay Enterprise Portal, har flest installationer av plattformen i landet, och är Liferays officiella utbildningspartner i Norden.

Läs mer på www.monator.com.