Mindfulnesscenter AB

Nytt! Webbkurs - Mindfulness under graviditet, förlossning och tidigt föräldraskap

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2011 15:11 CET

Stress kan ha negativa effekter både på mamma och det väntade barnet, det finns samband mellan stress hos mamman och för tidig födsel. Stress kan även vara en bidragande orsak till depression efter förlossningen, konflikter i parförhållandet och påverka kvaliteten på anknytningen mellan mor och barn.

I dagens samhälle lyssnar vi inte på kroppens kunskap utan kör på som vanligt under graviditeten. Det kan göra upplevelsen av födandet och tiden efteråt svårare.

Kvinnor har alltid fött barn, räcker inte den kunskapen som kroppen har? Varför behöver vi lära oss något som är så naturligt?

Kroppen kan allt detta men vårt sinne är idag är alltmer rastlöst och blir lätt stressat och oroligt. Motsatsen till negativ stress är mindfulness.

Nu kan vi gå ett steg längre och ge föräldrarna en metod som de inte bara har nytta av under födandet som psykoprofylaxen är utan något de nytta av både under graviditet, födandet och föräldraskapet.

Vi tar datorn eller mobiltelefon till hjälp för att träna upp den medvetna närvaron under denna tid.

Med hjälp av programmet når man fördelar, så som:

• Ökad tillit till sin kropp
  • Ökad förmåga att hantera smärta
  • Ökad trygghet inför födandet
  • Stöder processen i födandet
  • Ökad förmåga till medveten närvaro med sitt barn
  • Bättre relationer

Syftet med programmet är att hjälpa de blivande föräldrarna att öka sin förmåga till medveten närvaro för att både kunna njuta mer och hantera de förändringar graviditeten för med sig samt känna att de har en strategi inför födandet. De kommer också få redskap för att lättare bryta stress och orospiraler.

Så här fungerar det

• De blivande föräldrarna övar framför datorn till exempel under en paus på jobbet eller hemma - Förslagsvis 2 ggr om dagen, 10 minuter per gång, 4-6 dagar i veckan
  • De får enkla vardagsövningar för att kunna omsätta träningen direkt i vardagen
  • Programmet kan genomföras på 8 veckor. De har tillgång till det under 15 veckor

Programmet är gjort av barnmorskan Maria Engström i samarbete med Mindfulnesscenter och läkaren och mindfulnessinstruktören Ola Schenström.

Maria Engström är pionjär och ledande i Sverige när det gäller att sammanföra mindfulness med graviditet, födande och nyföddhetsperioden. Hon har som barnmorska jobbat med medveten närvaro i födandet hela sitt yrkesliv men sedan 2006 har hon använt mindfulness som ett förhållningssätt i sitt arbete. Maria har över 20 års erfarenhet av förlossningsvård och stöd under och efter graviditet. Maria är förutom leg.barnmorska, psykoterapeut och MBSR/mindfulness-lärare utbildad på Center for Mindfulness, University of Massachusetts, USA.

Maria berättar gärna mer. Du når henne på telefon 073-402 5744

Kontaktpersoner på Mindfulnesscenter där du kan få ytterligare information:

Susanne Sahlén Nyberg, 070-38 88 207, susanne@mindfulnesscenter.se

Maritha Nordström, 072-72 72 279, maritha@mindfulnesscenter.se

Mindfulnesscenter AB är Sveriges ledande utbildningsföretag inom Mindfulness.

Dr. Ola Schenström har bland annat skapat Sveriges mest sålda mindfulnessprogram Här & Nu, skrivit boken Mindfulness i vardagen som sålt i över 40 000 ex - och nu lanserat världens första internetbaserade mindfulnessprogram.

Allt finnes på http://www.mindfulnesscenter.se

Facebook: http://www.facebook.com/pages/Mindfulnesscenter/108547695847407