Socialdemokraterna i Stockholms stadshus

Nyvalda oppositionsborgarråd och oppositionslandstingsråd för S i Stockholms stad

Pressmeddelande   •   Okt 14, 2010 09:39 CEST

Representantskapet för Stockholms socialdemokratiska partidistrikt har ikväll valt fyra nya borgarråd som ska verka i opposition under perioden 2010-2014.

Representantskapet har valt Carin Jämtin och Roger Mogert, båda tidigare oppositionsborgarråd, samt Tomas Rudin, idag kommunsekreterare för Stockholms socialdemokratiska partidistrikt, som oppositionsborgarråd i Stockholms stadshus.

Representantskapet har också valt Dag Larsson att verka som oppositionslandstingsråd i Stockholms läns landsting. Detta val ska senare samordnas med val till landstingsråd från Stockholms läns partidistrikt.

Nyvalda Tomas Rudin, som kommer att avsäga sig uppdraget som kommunsekreterare så snart han tillträder, har en bakgrund bland annat som kommunikationschef på LO och deltagare i LO:s stora demokratiutredning inför 2000 års kongress. Han har varit ledamot i Stockholms kommunfullmäktige respektive landstingsfullmäktige och har haft ett antal andra styrelseuppdrag inom exempelvis Sveriges Television och Sveriges radio. Under hela 80-talet arbetade han som butiksföreståndare inom Konsum.

- Jag är mycket glad över att få detta förtroende och att få möjligheten att arbeta med Stockholmsfrågor på heltid. Det är också fantastiskt att få verka i stadshuset, som för mig är en underbar symbol för kultur, medborgarskap och demokrati, säger Tomas Rudin.

För mer information, kontakta:
Ulrika Borg
Pressekreterare Socialdemokraterna i stadshuset