Nyx Security AB

Nyx Security nominerat till utmärkelsen Årets säkerhetsföretag

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2012 13:49 CEST

”Den största utvecklingen av bevakningstjänster i modern tid”

Det snabbväxande säkerhetsföretaget Nyx Security har nominerats till ”Årets säkerhetsföretag” när säkerhetsbranschens vinnare ska koras i september. Nyx Security tillhandahåller innovativa säkerhetslösningar baserade på egenutvecklad och världsledande intelligent videoanalys av händelseförlopp i realtid.

Det är i kategorin Årets säkerhetsföretag 2012 som Nyx Security har nominerats i Security Awards 2012, den svenska säkerhetsbranschens tävling som går av stapeln den 20 september. Övriga nominerade är Dorma och SAC Nordic. I de tolv jurygrupperna har nästan 90 personer från säkerhetsbranschen ingått.

Juryn motiverar nomineringen av Nyx Security med att ”företaget ligger i framkant med sina moderna och intelligenta lösningar och har bland annat bidragit till den största utvecklingen av bevakningstjänster i modern tid”.

Nyx Security har tagit den svenska säkerhetsbranschen med storm de senaste två åren med sin brottsförebyggande innovativa säkerhetslösning baserad på intelligenta kameror och videoanalys av händelseförlopp i realtid. Man har etablerat ett flertal samarbeten med svenska aktörer inom säkerhet, bl a Securitas, Niscayah, Bravida, G4S Norge och Rapid Larmcentraler, och har fått flera stora beställningar från bl a Statoil, Peab och NCC.

I mars 2011 attraherade Nyx Security 100 miljoner i riskkapital från riskkapitalbolagen Amadeus Capital och Northzone Ventures (som bl a är stora ägare i Spotify).

Nyx intelligenta lösningar bygger på Revisec, Nyx innovativa säkerhetsplattform baserad på egenutvecklad och världsledande intelligent videoanalys av händelseförlopp i realtid. Kamerorna kan när det händer upptäcka avvikande händelseförlopp, t ex intrång eller avvikelser från rutter och processer, och då larma operatörer som beslutar om omedelbara åtgärder. Systemen möjliggör effektiv dygnet runt-bevakning året om till en låg kostnad och förebygger och dokumenterar skadegörelse, stölder och olyckor.

Security Awards är tävlingen som är öppen för alla företag, kommuner, landsting, skolor och personer som arbetar med skydd och säkerhetsfrågor. Tävlingen arrangeras av tidningen Skydd och Säkerhet som är säkerhetsbranschens ledande facktidning.

För ytterligare information kontakta:

Andreas Johansson Österberg

VD, Nyx Security

Mobiltelefon: 070-567 1023

Epost: andreas.johansson@nyx.se

Om Nyx Security

Nyx Security är ett snabbväxande svenskt säkerhetsföretag som tillhandahåller innovativa säkerhetslösningar och bemannade kameracentraler baserade på egenutvecklad och världsledande intelligent videoanalys av händelseförlopp i realtid. Kunderna finns inom branscher som bank, handel, återvinningscentraler, bensinstationer, transport, fastigheter, industri, bygg, samt kommuner och andra offentliga verksamheter (t ex skolor).

Nyx högteknologiska säkerhetslösningar inkluderar bl a intelligenta kameror som i realtid kan läsa av avvikande händelseförlopp, t ex intrång, eld, vattenläckage eller avvikelser från rutter och processer, och då larma operatörer som beslutar om påföljande åtgärder. Systemen möjliggör effektiv dygnet runt-bevakning året om till en låg kostnad och förebygger och dokumenterar skadegörelse, stölder och olyckor.

Nyx Security grundades 2001 och blev 2008 Sveriges första auktoriserade kameracentral med visuell bevakning i realtid. Se www.nyxsecurity.com. Företagets grundare och VD, Andreas Johansson Österberg, utnämndes 2011 till Årets Säkerhetsentreprenör.