Nyx Security AB

Nyx Securitys grundare Andreas Johansson Österberg utsedd till Årets Nytänkare i Dalarna

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2013 12:07 CET

Andreas Johansson Österberg, grundare av säkerhetsföretaget Nyx Security och mannen bakom dess lösningar för intelligent kamerabevakning i realtid, har utsetts till ”Årets Nytänkare” i Dalarna av företagarföreningen Dalarna Business.

Priset delades ut igår kväll på den årliga Stjärngalan, Dalarnas största företagarfest. Stjärngalan arrangeras av Dalarna Business där utmärkelsen Stjärnan delas ut till människor som uppnått bedrifter inom olika kategorier i företagsamhet. Årets tema var ”Framgång”.

Andreas Johansson Österberg har utsetts till Årets Nytänkare för att han ”sedan etableringen av företaget har lanserat en mängd innovativa produkter och tjänster, och skapat en helt ny marknad för inom sin bransch. Vinnarens nytänkande har utvecklat inte bara det egna företaget, utan hela den, tidigare så konservativa, bransch i vilken nytänkaren är verksam.”

Juryn representerades av Stiftelsen Teknikdalen, Almi Företagspartner Gävle Dala, Xbase och Länsstyrelsen.

Årets Nytänkare och Årets säkerhetsföretag samt Årets säkerhetsentreprenör

Årets nytänkare är den senaste i en rad av utmärkelser som Nyx Security och Andreas Johansson Österberg har erhållit de senaste åren. I september utsågs Nyx Security till Årets säkerhetsföretag 2012 av den samlade svenska säkerhetsbranschen, med motiveringen ”Nyx Security är ett nytänkande och modernt företag som målmedvetet verkar för att göra avtryck och som både vill utmana trygga traditioner med nya koncept, driva branschutveckling och bli en global spelare att räkna med.”

Andreas Johansson Österberg utsågs till Årets säkerhetsentreprenör 2011.

Videoanalys av händelseförlopp i realtid ger möjlighet att förhindra brott

Nyx Security har tagit den svenska säkerhetsbranschen med storm de senaste tre åren med sin brottsförebyggande innovativa säkerhetslösning baserad på intelligenta kameror och videoanalys av händelseförlopp i realtid. Man har etablerat ett flertal samarbeten med svenska aktörer inom säkerhet, bl a Bravida, G4S Norge och Rapid Larmcentraler, och har fått flera stora beställningar från bl a Statoil, Peab och NCC.

I mars 2011 attraherade Nyx Security expansionkapital från riskkapitalbolagen Amadeus Capital (London) och Northzone (som bl a är stora ägare i Spotify).

Nyx intelligenta lösningar bygger på Revisec, Nyx innovativa säkerhetsplattform baserad på egenutvecklad och världsledande intelligent videoanalys av händelseförlopp i realtid. Kamerorna kan när det händer upptäcka avvikande händelseförlopp, t ex intrång eller avvikelser från rutter och processer, och då larma operatörer som beslutar om omedelbara åtgärder. Systemen möjliggör effektiv dygnet runt-bevakning året om till en låg kostnad och förebygger och dokumenterar skadegörelse, stölder och olyckor.

För ytterligare information kontakta:

Andreas Johansson Österberg

Grundare, Nyx Security

Mobiltelefon: 070-567 1023

Epost: andreas.johansson@nyx.se

Marie Agelii

Marknadschef, Nyx Security

Mobiltelefon: 070 – 8744 622

Epost: marie.agelii@nyx.se

Om Nyx Security

Nyx Security är ett snabbväxande svenskt säkerhetsföretag som tillhandahåller innovativa säkerhetslösningar och bemannade kameracentraler baserade på egenutvecklad och världsledande intelligent videoanalys av händelseförlopp i realtid. Kunderna finns inom branscher som bank, handel, återvinningscentraler, bensinstationer, transport, fastigheter, industri, bygg, samt kommuner och andra offentliga verksamheter (t ex skolor).

Nyx högteknologiska säkerhetslösningar inkluderar bl a intelligenta kameror som i realtid kan läsa av avvikande händelseförlopp, t ex intrång, eld, vattenläckage eller avvikelser från rutter och processer, och då larma operatörer som beslutar om påföljande åtgärder. Systemen möjliggör effektiv dygnet runt-bevakning året om till en låg kostnad och förebygger och dokumenterar skadegörelse, stölder och olyckor.

Nyx Security grundades 2001 och blev 2008 Sveriges första auktoriserade kameracentral med visuell bevakning i realtid. Se www.nyxsecurity.com. Nyx Security utsågs 2012 till Årets Säkerhetsföretag och företagets grundare,  Andreas Johansson Österberg, utnämndes 2011 till Årets Säkerhetsentreprenör.