O'Learys Trademark AB

​O’Learys medarbetare reser med Svenska FN-förbundet till Etiopien och möter skolbarn

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2016 14:32 CEST

Medarbetare från O’Learys åker på Svenska FN-förbundets resa till Etiopien för att möta barn som tack vare O’Learys skolmåltidsprogram Meal4Meal får gå i skolan. Resan genomförs för att på djupet förstå vad Meal4Meal ger till människorna och samhället och vilka fler insatser som kan göras.

– Meal4Meal är en omfattande och helhjärtad satsning inom vårt CSR-program, säger Christian Bellander, tf VD på O’Learys Trademark. Sedan juni 2013 har O’Learys restauranger jobbat aktivt med Meal4Meal både genom försäljning av kampanjrätter samt egna initiativ till lotterier och tävlingar. Jag är mycket stolt och glad över att vi som restaurangkedja hittills har bidragit till närmare 1 400 000 skolmåltider i Etiopien och DR Kongo.

Deltagare på resan är ambassadörer från O’Learys restauranger. Dessa ”Ambassadors of Passion” har med lokalt engagemang runtom i Sverige bidragit till stora insatser i Meal4Meal:

Ulrika Krantz, O’Learys Söderhamn, Jarl Nordqvist, O’Learys Luleå, Mojmoj Sjögren, O’Learys Motala, Sophia Ström, O’Learys Mora, Patrik Westerholm, O’Learys Liljeholmstorget, Charlotte Jörgensen, O’Learys Ålesund och Veronica Björklund, ambassadör på O’Learys Trademark.

- För mig har det varit en dröm att någon gång jobba som volontär, säger Veronica Björklund, Area Manager och ambassadör på O’Learys Trademark. Att nu få resa till Etiopien tillsammans med Svenska FN-förbundet känns som att en del av drömmen besannas och jag tror att det kommer bli en oerhört stark upplevelse som jag kommer bära med mig för livet.

– Att på plats i Etiopien se resultatet av tre års arbete i de nordiska länderna och ta med mig dessa intryck tillbaka och se vad vi kan göra mer är något jag ser fram emot, säger Alistair Burrows, Nordic Operations Manager O’Learys Trademark. Jag är oerhört stolt att få vara tillsammans med våra otroligt duktiga medarbetare och ambassadörer som varje dag jobbar för Meal4Meal. På det personliga planet så tror jag att resan kommer innebära att jag omvärderar mycket som jag vanligtvis tar för givet.

För mer information kontakta:

Christian Bellander, tf VD O’Learys Trademark
Telefon 070-856 03 75, e-post christian.bellander@olearystrademark.com

Marita Wengelin, PR & kommunikationsansvarig, tf marknadschef
Telefon 070-820 09 11, e-post marita.wengelin@olearystrademark.com

O’Learys Bar & Restaurant - är en svensk franchisekedja som grundades 1988 i Göteborg av krögarprofilen Jonas Reinholdsson och drivs av O’Learys Trademark. Idag finns 120 restauranger i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Turkiet, Abu Dhabi, Singapore, Kina och Vietnam. Den totala omsättningen uppgick 2015 till 1,85 miljarder kronor. Som partner till svenska FN-förbundet driver O’Learys CSR-programmet Meal4Meal, vilket hittills har bidragit till 1 400 000 skolmåltider i Etiopien och DR Kongo. 2014 och 2015 blev O’Learys Trademark nominerat som Gasellföretag av Dagens Industri och prisades 2014 som ett av Sveriges superföretag av Veckans Affärer och Bisnode. O’Learys kärnvärden är Fair, Passionate, Proud. Mer information hittar du på www.olearys.se.

Som partner till svenska FN-förbundet har O’Learys sedan juni 2013 drivit satsningen Meal4Meal. Många familjer i världen har inte råd att låta sina barn gå i skolan, men när barnen erbjuds ett gratis mål mat har fler föräldrar möjlighet att låta sina barn få en utbildning. Svenska FN-förbundets projekt Skolmat blir kunskap syftar till att stoppa hungern och starta barnens skolgång. Projektet är en del av FN:s livsmedelsprogram, WFP. Läs mer på www.fn.se/skolmat.