O'Learys Trademark AB

O’Learys och Restel skriver avtal för Expansion i Finland

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2014 10:00 CEST

O’Learys, Sveriges största restaurangkedja inom ”casual dining”, skriver avtal med hotell och restaurangkoncernen Restel. Tillsammans ska de lägga strategin för fortsatt expansion av restaurangkedjan i Finland.

O’Learys lyckade etablering i Finland fortsätter genom ett exklusivt samarbetsavtal med Restel. Gemensamt satsar båda på att med rätt restauranglägen och engagerade fastighetsägare lägga en utvecklingsplan för de kommande åren. Fokus kommer att ligga på att öppna ett flertal restauranger i hotell, köpcentra och citylägen runt om i Finland.

-  Partnerskapet med Restel innebär ett samarbete med en mycket stark, solitt och kunnigt företag som möjliggör ännu mer fokus på Finland som framtidsmarknad för O´Learys expansion.  Med Restels 47 hotell och 240 resturanger på den finska marknaden har de en styrka, erfarenhet och organisation som gör dem till den perfekta samarbetspartnern, säger Wilhelm Vintilescu, VD O´Learys Trademark

-  Vi är mycket nöjda med vårt samarbetsavtal med O’Learys. O’Learys är ett intressant koncept med gott rykte. Det kompletterar vår redan existerande konceptportfölj på ett fint sätt, berättar direktör Leena Turunen på restaurangföretaget Restel. Detta utgör dessutom en naturlig del i vårt arbete med att utvidga den franchisingverksamhet som vi började med Burger King, berättar Leena Turunen.

Omsättningen för Restels hotell- och restaurangverksamhet uppgick till cirka 395 miljoner euro 2013. Restel har cirka 5 000 anställda, varav 3 000 arbetar inom restaurangverksamheten.

O’Learys - The No1 Sportsbar är en nöjesrestaurang som skapar känslan av ett andra vardagsrum, Your Second Living Room. O’Learys grundades 1988 av krögarprofilen Jonas Reinholdsson. Den första enheten öppnade den 16 november 1988 i Göteborg. I dag finns O’Learys i åtta länder. Under 2014 öppnas drygt 20 nya restauranger och i sommar passerar antalet anläggningar 100 stycken. Restaurangerna drivs av lokala franchisingtagare. Kedjans totala omsättning uppgick 2013 till 1,3 miljarder kronor.

Mer information hittar du på olearys.se