Svenska Orienteringsförbundet

O-Ringen på väg slå rekord i antal deltagarnationer

Pressmeddelande   •   Apr 16, 2009 13:29 CEST

Tre månader återstår till O-Ringen, världens största orienteringsäventyr, och av allt att döma slår tävlingen rekord i internationell spridning.

- Tidigare rekord är 48 deltagande nationer, säger O-Ringenchefen Tom Hollowell, men när O-Ringen kommer till Småland och Eksjö i sommar hoppas jag att vi passerar den siffran.

Så här långt är 43 nationer anmälda bland de 8000 deltagare som är registrerade. Arrangören räknar med ungefär dubbelt så många startande när tävlingen invigs 18 juli. Ordinarie anmälningstiden går för övrigt ut 1 juni.

En stor del i O-Ringens internationella spridning är arbetet med att missionera i orienteringsvärlden, ett arbete som tävlingens initiativtagare Peo Bengtsson tidigt anammade.

- När vi parallellt med O-Ringen i sommar genomför vår utbildning O-Ringen Academy har vi många utvecklingsländer i orientering på plats, säger Hollowell.

35-40 orienteringsledare från hela världen ska få lära sig mer om sporten och bland deltagarna finns exotiska orienteringsnationer som Malawi, Mongoliet, Armenien och Colombia representerade.

- Med O-Ringen Academy genomför O-Ringen tillsammans med Internationella Orienteringsförbundet ett stort arbete med att stärka och hjälpa mindre utvecklade orienteringsländer, säger Tom Hollowell, och det är en del i O-Ringens profil, där det inte bara handlar om att vara världens största tävling, utan också världens viktigaste.

O-RingenSmåland 2009 avgörs 18-24 juli med tävlingscentrum i Eksjö.
Tom Hollowell, O-Ringenchef, 070-314 74 33, tom.hollowell@oringen.se
Mark Baljeu, marknadschef, 070-626 86 55, mark.baljeu@oringen.se
Göran Nilsson, generalsekr. O-RingenSmåland 2009, 070-372 20 34, goran.nilsson@oringen.se

Ola Gustafsson, presschef O-RingenSmåland 2009, 070-548 13 04, ola.gustafsson@orientering.se