Transportföretagen

Oacceptabelt varsel av Unionen

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2016 07:15 CET

Efter bara några dagars förhandlingar avbröt Unionen förhandlingarna och under onsdagen varslade Unionen om stridsåtgärder på GEC (Global Employers Company). Det oväntade varslet, som kan träda i kraft den 22 februari, gäller total arbetsnedläggelse och blockad hos Unionens medlemmar hos GEC, på vissa inrikesflygningar till och från Arlanda.

Målsättningen med förhandlingarna är att träffa kollektivavtal som ligger i linje med vad som är brukligt på svensk arbetsmarknad. GEC är ett utländskt företag som verkar och anställer personal här i Sverige, och som vill teckna svenska kollektivavtal för sina medarbetare. Trots den målsättningen och en tydlig förhandlingsplan väljer Unionen att varsla om stridsåtgärder gällande kabinpersonal vid GEC.

- Förhandlingarna har gått bra och vi har närmat oss lösningar i de viktigaste frågorna. Det är därför häpnadsväckande och helt oacceptabelt att Unionen väljer varsel framför fortsatt dialog, säger Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef på Svenska Flygbranschen.

Nu utser Medlingsinstitutet medlare som får i uppgift att försöka få parterna att nå en överenskommelse.

- Vi ska teckna kollektivavtal och ser fram emot hjälp från medlarna för att nå en gemensam överenskommelse, avslutar Elisabeth Holming-Schiller.

För närmare information kontakta Ebba Fredin, pressekreterare Transportföretagen, 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se eller Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef Svenska Flygbranschen, 0730-447108 eller elisabeth.holming-schiller@transportforetagen.se

Svenska Flygbranschen är ett av åtta förbund inom Transportföretagen. Svenska Flygbranschen organiserar ca 100 företag med drygt 10 000 anställda. Transportföretagen är en samarbetsorganisation för arbetsgivar- och branschförbund inom transportnäringen,  inklusive motor- och petroleumbranscherna, samt en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv.

transportforetagen.se/sfb