Moderaterna

Oacceptabla skillnader i medicinsk praxis och produktivitet

Pressmeddelande   •   Maj 13, 2004 10:04 CEST

- Landstingsförbundets rapport Landstingens ekonomi redovisar oacceptabla skillnader i medicinsk praxis och produktivitet mellan svenska landsting.

Det säger moderaternas socialpolitiska talesman Cristina Husmark Pehrsson med anledning av de siffror som Socialstyrelsen och Landstingsförbundet presenterar i dag.

- Fyra landsting är mer produktiva än riksgenomsnittet. Det är Halland, Stockholm, Jönköping och Jämtland. Om alla svenska landsting vis kunde uppnå samma kostnadseffektivitet som exempelvis Halland skulle samhället ha 16 miljarder kronor extra att satsa på sjukvården. Det kan jämföras med att de svenska landstingen, trots skattehöjningar, i år förväntas redovisa ett samlat underskott på fyra miljarder kronor.

- Moderaterna vill ha en statlig finansiering av sjukvården där vårdgivarna enbart får ersättning för utförda prestationer. Samma ekonomiska krav ska därmed ställas på vårdgivare i olika landsting. Det är det enda sättet att på lång sikt komma till rätta med landstingens kostnadsproblem och de stora skillnaderna i medicinsk praxis och effektivitet som nu råder.

Riksdagsledamot
Cristina Husmark-Pehrsson