Obegränsat ansvar en bluff

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2010 13:24 CET

Miljöminister Andreas Carlgren säger sig vara nöjd med att kärnkraftbolagen nu har getts ett obegränsat ansvar i och med dagens regeringsbeslut att ge bolagen ett ökat skadeståndsansvar vid en eventuell kärnkraftsolycka och ger grönt ljus för tio nya reaktorer som ska ersätta dagens tio.

- Det går knappast att tala om att kärnkraftbolagen tar ett obegränsat ansvar när som miljöministern själv sa på presskonferensen att en olycka kan få ”otänkbart stora” konsekvenser. Frågan om var uranet ska brytas om kärnkraften ska finnas kvar under oöverskådlig tid i Sverige behöver också få ett svar av miljöministern, säger Wiwi-Anne Johansson, miljöpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Det är märkligt att den borgerliga regeringen med centern i spetsen vill att det byggs fler kärnkraftverk när vi enligt Energimyndigheten kommer att ha ett överskott av el i en nära framtid. Det är lika underligt med tanke på att ny forskning visar att uran inte kommer att finnas i mer än 20-30 år framöver.

- Kärnkraften är lika farlig som tidigare och jag är glad att vi rödgröna har fattat gemensamt beslut att fasa ut kärnkraften i takt med vad vi bygger ut den förnybara energin och att det inte kommer att byggas några nya reaktorer om vi vinner nästa val, avslutar Wiwi-Anne Johansson.

För ytterligare information:
Wiwi-Anne Johansson (V), klimat- och miljöpolitisk talesperson, 0705 - 76 45 76