Nordea Bank AB

Oberoende aktieanalyser till Nordea Securities kunder

Pressmeddelande   •  Apr 07, 2003 00:00 CEST

Nordea Securities och Standard & Poor's har ingått ett avtal som ger Nordea möjlighet att distribuera aktieanalyser från Standard & Poor's på den nordiska marknaden.

- Avtalet med Standard & Poor's kommer att stärka vår egen nordiska analysprodukt och ge kunderna tillgång till en högt respekterad och oberoende internationell analysprodukt. Det betyder bättre service generellt för kunderna, säger Frans Lindelöw, chef för Nordea Securities. - Vår målsättning är hela tiden att skapa förbättringar och mervärde för kunderna. Vi tror att de djupgående och oberoende analyserna från Standard and Poor's samt deras stora erfarenhet kommer att uppskattas.

Enligt ett abonnemangsavtal ska Standard & Poor's leverera analyser av amerikanska och europeiska aktier till Nordea Securities, medan Nordea Securities fortsätter att sammanställa egna djupgående analyser av nordiska aktier. Institutionella kunder i Nordea Securities får direkt tillgång till Standard & Poor's expertis via analysmaterialet och även via direktkontakt, kundmöten, telefonmöten och seminarier.

I en kommentar säger Geoff Hawksworth, chef för de europeiska aktieaktiviteterna hos Standard & Poor's: Detta är ett banbrytande avtal för Standard & Poor's och för oberoende aktieanalyser i allmänhet. Vi förväntar fortsatt stigande efterfrågan under kommande år från både börsmäklare och placerare över hela världen. Kunderna efterfrågar den sortens kvalitet, bredd och oberoende som våra aktieanalyser står för.

För ytterligare information:
Frans Lindelöw, chef för Nordea Securities, +46 8 407 92 01