Element AB

Oberoende undersökning visar att Pardot växer snabbare, och tappar färre kunder, än alla andra marketing automation-system

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2014 12:09 CEST

Pardot (B2B Marketing Automation-systemet som sedan förra året är ett dotterbolag till Salesforce) nästan tredubblade sin kundanskaffningstakt förra månaden. Det betyder 1128 nya kunder, samtidigt som man förlorade endast 104 st. Konkurrenten Hubspot fick nästan lika många kunder, 1051 st, men förlorade hela 740 st.

Om detta skriver Venture Beat i sin artikel från den 1 maj 2014 med rubriken ”Pardot is the fastest-growing marketing automation system, beating Hubspot, Marketo, Act-On”.

Siffrorna kommer från Datanyze som nyligen har släppt ännu mer data från sin ständiga webbtrålning. Datanyze genomsöker webbplatser för att avgöra vilka leverantörer som växer och vilka som krymper. Det görs genom att de letar efter taggar från kända SaaS-program (Software-as-a-Service), vilket de flesta marketing automation-system är. De senaste tillgängliga uppgifterna från april visar att Pardot, som fått ca 200-400 nya kunder varje månad under det senaste halvåret, plötsligt har fått 1’128 nya kunder på en enda månad. Andra stora vinnare är Infusionsoft med 561 nya kunder, och Marketo med 518.

Är de här uppgifterna viktiga för andra än leverantörerna själva? Ja, för företag som funderar på att köpa marketing automation-mjukvara är de mycket intressanta. Siffrorna avslöjar vad andra kommer fram till när de provar olika mjukvaror och man slipper krånglet med att prova själva. Stora nettovinnare, dvs. de som vinner betydligt fler kunder än de förlorar, är vanligtvis växande företag med nöjda kunder.

De största nettovinnarna är:

Två marketing automation-leverantörer som inte kan vara särskilt nöjda över Datanyze siffror är Oracles Eloqua, som fick 336 nya kunder men förlorade hela 328, och IBMs Unica, som tappade fler kunder än de vann. LoopFuse är ett annat företag som förvånar, de fick bara två nya kunder under hela april.

Kan man lita på dessa siffror? Både ja och nej. Ja, man kan lita på siffrorna eftersom Datanyze är oberoende och deras rykte skulle komma rejält på skam om de hade gynnat ett särskilt företag. Nej, man kan inte köpa detta rakt av eftersom man även måste ta hänsyn till det faktum att många marketing automation-system är fritt tillgängliga att prova gratis under en period. Det gör att företag kan testa olika leverantörers programvara för att sedan sluta använda dem när prövoperioden är slut. Det innebär att Datanyze egentligen spårar antal användare PLUS provanvändare. Siffrorna är fortfarande intressanta, men de motsvarar inte alltid betalande kunder. Ett exempel på detta, som Venture Beat-artikeln tar upp, är Hubspot. Hubspot har enligt Datanyze 31’883 användare men i verkligheten har de någonstans kring 12’000 betalande kunder.

Pardot erbjuder dock inte en gratis prövoperiod. Pardots siffror kommer antagligen från både en stor satsning på sälj som gjorts under senaste tiden, men också från nöjda kunder som stannar kvar och rekommenderar dem vidare.

Vill du titta närmare på sifforna? Här kan du läsa hela Datanyze undersökning >>

Vi på Element är sedan många år Pardots partner här i Norden. Många av de nya kunderna kommer också härifrån, en marknad som verkligen gillar Pardot. Om du vill veta mer om Pardot, tveka inte att kontakta Helen Agering, partner på Element, här.

För mer information om Element, följ oss på några av våra sociala medier.

Kort om Element

Elements vision är att skapa framtidens försäljning.
Affärsidén är att tillverka B2B-kunder genom nyskapande strategier, innovativa och mätbara marknadsföringsprogram samt världsledande system och plattformar.