Teleca AB

Obigo gör internet användarvänligt i mobiltelefonen

Pressmeddelande   •   Okt 19, 2005 11:05 CEST

Obigo lanserar en ny release av sin världsledande programvarusvit för mobiltelefoner som maximerar användarupplevelsen samtidigt som den minskar totalkostnaden för mobiltelefontillverkarna. Den nya releasen innehåller bl.a. en väsentligt uppgraderad Obigo Browser som nu kan visa alla webbsidor och där mobiltelefonanvändaren kan välja mellan flera nya innovativa sätt att få innehållet presenterat.

Teleca utvecklade världens första kommersiella WAP-browser 1997 och har sedan dess hållit sig i täten gällande programvaruprodukter som ökar funktionaliteten i mobiltelefoner. Den nya Obigo®-releasen, som är fullt anpassad för att användas i de senaste 3G-telefonerna, innehåller bland annat en mobil webbläsare som kan läsa alla HTML-baserade webbsidor. För att förenkla och förbättra för telefonanvändaren kan webbsidor som är gjorda för datorskärmar presenteras på flera nya innovativa sätt på mobilskärmen. En av alla nya funktioner är den patentsökta lösningen Thumbnail™, som presenterar en miniatyr av webbsidan, där en vald del kan förstoras upp i hela telefonens bildskärm för att underlätta navigering och läsning.

Ytterligare presentationssätt som erbjuds är Smart Frame Handling, som håller ordning på sidor med ramar. Hot Spot Navigation hittar automatiskt brödtexten på sidan, Screen Optimised Rendering anpassar en webbsida gjord för datorskärmar till mobiltelefonens skärm, och Zoom visar sidor i valfri förstoring.

Övriga Obigo-applikationer har på motsvarande sätt förfinats och förbättrats. Obigo Messenger har förbättrats med Smart Composer, som gör hanteringen av SMS och MMS effektivare. Genom LifeVibes™ Trust från Philips Software finns stöd för OMA DRM 2.0, vilket gör det möjligt att ladda ner medieinnehåll såsom spel och musik på ett säkert sätt. Det blir även möjligt att flytta media mellan olika apparater, som t.ex. användarens telefon och PC.

Obigo uppfyller de senaste kraven från både operatörer och standardiseringsorgan såsom Open Mobile Alliance (OMA). Genom en effektiv arkitektur där samma programkod kan delas av flera olika applikationer kräver Obigo marknadens minsta minnesutrymme för motsvarande funktionalitet. Obigo minimerar även kraven som ställs på processorn. Detta gör att telefontillverkare kan minska kostnaden för den hårdvara som krävs i telefonen.

Gränssnitten mot operativsystem, hårdvara och användargränssnittet har förbättrats. I kombination med Obigo Widgets, ett färdigt grafikbibliotek som används vid integration, och en uppdaterad testsvit innebär detta kortare utvecklingstider och lägre totalkostnad för telefontillverkare. Samtidigt blir det enklare för operatörer som vill anpassa utseendet.

– De första reaktionerna från ledande aktörer på marknaden har varit mycket positiva, säger Joakim Nydemark, VD för Obigo AB. Den nya releasen möter de senaste marknads- och standardiseringskraven och har utvecklats i nära samarbete med våra största kunder och ledande operatörer. Jag har stora förväntningar på att vår satsning kommer att tas emot väl på marknaden.

För ytterligare information, kontakta:
- Joakim Nydemark, VD, Obigo AB, joakim.nydemark@obigo.com,
mobil: 070 635 16 09
- Dag Sundström, VD, Teleca AB, mobil: 070 511 64 58

Obigo® är ett världsledande applikationssystem som består av programvaruprodukter för t ex webbläsning, meddelande- och innehållshantering. Obigo är designat för mobila multimediaprodukter och finns i hundratals miljoner mobiltelefoner över hela världen. Applikationerna finns i ett ramverk som är oberoende av operativsystem, hårdvara och nätverk. Arkitekturen förenklar integreringen av applikationer.
www.obigo.com
Obigo® är ett varumärke registrerat av Obigo AB - ett företag inom Telecakoncernen.

Teleca är ett internationellt telekom- och IT-konsultföretag med fokus på FoU, som utvecklar och integrerar avancerade programvaru- och IT-lösningar. Med djup kunskap om den senaste tekniken och betydande industriellt kunnande hjälper Teleca teknik- och programvaruintensiva kunder världen över att stärka sina marknadspositioner och förkorta sina utvecklingstider. Företaget har mer än 3 000 anställda och verksamhet i 16 länder i Asien, Europa och Nordamerika. Teleca är noterat på Stockholmsbörsens Attract 40. www.teleca.se