Sigtuna Brygghus

Ockult Dark Ale och vitt veteöl från Sigtuna Brygghus i påsk

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2013 09:00 CET

Årets påsköl från mikrobryggeriet Sigtuna Brygghus består av två ytterligheter. Från muskelbryggaren Mattias Hammenlind kommer en okristlig svart Dark Easter Ale. Tyskofilen Emil Lindén ser däremot ljuset och frälser oss med det vita veteölet Påskweizen.

När Matthias Hammenlind och Emil Lindén på Sigtuna Brygghus tacklar påskölen blir deras skillnader som bryggare återigen tydliga. Från Matthias kommer en ockult Dark Easter Ale medan Emil ånyo klär sig i lederhosen och brygger ett modernt ljust veteöl. Båda ölen bryggs hantverksmässigt i volymer om endast 3 000 liter åt gången.

Bryggmästaren Mattias Hammenlinds påsköl Dark Easter Ale är en svart ale fullpackad med rostad malt, engelsk svartmalt samt rostat korn. Sigtuna Dark Easter Ale har även kopiösa mängder humle i sig från både USA och Nya Zeeland. Ölet är allt utom diskret. I doften finns vinbär, citrus rostade toner, lakrits samt svartmalt. Smaken har rejäl beska med rostad malt och lakrits samt tydlig restsötma.

– Dark Easter Ale är ett okristligt svart öl för påskens mörkaste timmar. Det är en extra-allt-käftsmäll som kräver hår under armarna. Försök inte att dricka Dark Easter Ale till påskmaten utan vänta tills släkten stuckit hem. Dra då på hårdrocksbandet Darkthrone och njut, säger bryggmästaren Mattias Hammenlind.

Sigtuna Dark Easter Ale har 7,6 procents alkohol och kommer i en 33 cl flaska för 22,90 kronor. Lanseringen sker 11 mars och artikelnumret 1381-03.

Emil Lindén är känd för sina tolkningar av europeiska klassiska öl och allra helst från gamla Weimarrepubliken. Sigtuna Påskweizen är en modern variant av ett tysk weissbier genom en uppiggande dos humle från både Nya Zeeland och Australien. Som lagarna föreskriver är över hälften av maltet vetemalt, resten består av pilsner- och karamellmalt som bryggts med tysk veteölsjäst.

­– Jag blev helt såld på weissbier efter första klunken som jag drack i livet, säger bryggaren Emil Lindén. Tyvärr är det en underskattad öltyp som knappt bryggs i Sverige. Så håll tillgodo i påsk.

Sigtuna Påskweizen har klassiska toner av skumbanan men är lite mer aromatisk, fräschare och fruktigare än traditionell weissbier. Ölet fungerar preussiskt väl till påskbordets första serveringar med lättare rätter så som ägg, sparris, fisk samt skaldjur. Testa även Sigtuna Påskweizen till innehållet i hämtlådorna från lokala sushi- eller thaihaket.

Sigtuna Påskweizen lanseras 11 mars och kommer i en 50 cl flaska för 24,90 kronor. Alkoholhalten är 5,2 procent och artikelnumret 1325-01.

För mer information kontakta:
Mattias Hammenlind, Bryggmästare Sigtuna Brygghus
Mobil: 0761-611560
Mail: mattias.h@sigtunabrygghus.se

Om Sigtuna Brygghus:
Sigtuna Brygghus är ett mikrobryggeri utanför Stockholmn som grundades 2005 av ett antal ölentusiaster. Verksamheten tog fart på allvar när Mattias Hammenlind anställdes som bryggmästare 2009 och tillsammans med bryggaren Emil Lindén. Mikrobryggeriet som har byggts ut i etapper har under de senaste två åren berikats med en ny buteljeringsanläggning, ett nytt bryggverk samt ett antal nya jäs- och lagertankar.

Produkterna säljs till Systembolaget och till restauranger. De öl som ännu inte finns i Systembolagets ordinarie sortimentet finns i beställningssortimentet och som ”lokalproducerade artiklar” på Systembolaget i Sigtuna, Märsta och Upplands Väsby. Dessa kan även beställas till valfri Systembolagsbutik utan kollikrav.

www.sigtunabrygghus.se