Stressa Ner

Odla gemenskap

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2018 07:18 CEST

Odla gemenskap

Att odla med barn och barnbarn är ett litet äventyr där du som vuxen vägleder och där barnen bidrar med sina frågor och funderingar.

Den som har förmånen att regelbundet umgås med sina barn och barnbarn har mycket att glädja sig åt. Allra roligast blir det om den äldre och den yngre generationen har ett eget litet projekt tillsammans. Ett fint och naturligt sätt att umgås på är att odla grönsaker, frukt, bär och kryddor.

Ni måste inte kunna så mycket från början, det viktiga är att ni har en upptäckarglädje och vågar prova er fram tillsammans. Det handlar inte så mycket om att lyckas – eller misslyckas (även om man lär sig mycket också när det inte går så bra), utan att mötas kring ett gemensamt mål.

När ni odlar uppstår också frågor kring liv och död - det är helt enkelt oundvikligt när saker föds ur ett frö och vissnar om hösten. Eller som ett barnbarn undrade: ”Farmor, var fanns jag innan jag fanns? Var jag ett frö då?”

Våga ge er ut på det äventyr som det är att odla tillsammans!

Vårhälsningar

Mette och Eva

PS. Vi har precis kommit ut med en bok på det här temat – ODLA MED BARNBARN. Här får ni tips som gör det lättare att lyckas. Följ med från sådd, genom odling till skörd av både grönsaker, bär och frukt. Vi bjuder också på enkla, goda och nyttiga recept samt förslag på gröna sysslor att göra inomhus under vintersäsongen.

PPS. Mettes nya yogakurser startar måndag 23/4 kl 18-20, tisdag 24/4 kl 9.30-11.30 och 18-20 samt 25/4 kl 18-20.

Stressa Ner består av naturläkare Mette Bohlin och frilansjournalist/författare Eva Robild.

Stressa Ner-krönikorna ges ut en gång i månaden och distribueras via MyNewsdesk. Mette och Eva har tillsammans skrivit böckerna Stressa Ner, Tonårsboken, MatOvanor, Örtte & Huskurer samt Odla med barnbarn, fyra böcker för ungdomar på lättläst svenska och E-böcker på temat Tankar om, till exempel Tankar om Naturlig läkning, Tankar om Stress. Stressa Ner finns även som ljudbok med avspänningsövningar. Mette och Eva föreläser tillsammans och var för sig på företag och skolor. Mette håller även kurser i yoga, meditation och djupavslappning. Mer info på www.stressaner.se. Böckerna säljs i bokhandeln och via www.robild.se