Goda Gotland

Ö-matföretag planerar gotlandsvecka i Riga efter mässdeltagande i Lettland

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2008 11:26 CEST

För tre veckor sedan tillträddeden svenska ambassadören i Lettland, Mats Staffansson. Han besökte mässan och gotlandsmontern och tyckte mycket om Ejmunds Gårds köttbullar som här serveras av Odd Norman. Foto: Peter Daun

Den grupp av fem gotländska matföretag lyckades väldigt bra på den stora matmässan förra vecka i lettiska Riga.

Flera provleveranser av gotländska produkter kommer nu att göras, och företagarna planerar gotlandsdagar hos en matvarukedja i Riga.

- Svenska Exportrådet, som hjälpt till, har gjorde ett fantastiskt jobb och intresset för gotländsk kvalitetsmat var långt större än vad vi kunde drömma om, säger Odd Norman, Ejmunds Gård, som är drivande i detta projekt.

De företag som deltog vid Riga Food 2008 den 3-6 september under parollen "Good Gotland - food from Gotland/Sweden" var; Eskelunds Hembageri, Stafva Gårdsmejeri, Gotlandsägg, Widegrens Gård samt Ejmunds Gård. Exportrådet har gjort en marknadsöversikt och en marknadsundersökning samt ordnat fram intressanta affärskontakter. Även ALMI Företagspartner Gotland hjälper företagen i den här satsningen.

- På mässan mötte företagen representanter för flera större matbutikkedjor samt inköpare. Möten skedde även ute hos de lettiska företagen. Letterna, som nu börjar få det riktigt bra ställt, var mycket intresserade av våra kvalitetsprodukter från "forna väst", berättar Sten Johnsson från ALMI Företagspartner som deltog i Riga tillsammans med Peter Daun från Goda Gotland/ALMI Företagspartner.

Historiska och geografiska band

Det finns många historiska band mellan Lettland och Gotland, vilket letterna hänvisade till flera gånger. Dessutom ligger Gotland geografiskt nära och färjekommunikationerna (för frakt) är väldigt bra och många mellan Sverige och Lettland.

Nu kommer provleveranser att ske till en del butiker och restauranger. Dessutom planerar de fem företagen en gotlandsvecka i en eller flera butiker hos en av de större livsmedelsbutikskedjorna. De lettiska livsmedelsbutikskedjorna var även intresserade av fler produkter från Gotland!

Exportsatsningen i Baltikum stöds ekonomiskt av Gotlands kommun och ALMI Företagspartner.

För ytterligare information - kontakta Odd Norman Ejmunds Gård 073-6735401 eller Sten Johnsson ALMI Företagspartner Gotland på 070-5757825.