Svenska Orienteringsförbundet

Öberg och Jansson ordnade en SM-repris

Pressmeddelande   •   Sep 29, 2008 09:03 CEST

När orienteringen medeldistans avgjordes under SM-veckan i Sörmland blev det en ren repris av långdistansfinalen förra söndagen. Peter Öberg och Helena Jansson tog hand om guldmedaljerna och underströk att de är Sveriges tveklöst bästa orienterare för tillfället.

I Öbergs fall handlade det om ren utklassning och han var förkrossande överlägsen. I terrängen vid Vårdinge, mellan Gnesta och Vagnhärad, manövrerade han fortare, säkrare och bättre än alla konkurrenter. Segermarginalen var hela 2.26 (!), en evighet i de här sammanhangen.

- Ett riktigt bra lopp, konstaterade Öberg. Jag försökte fokusera på att jag skulle vara riktigt nöjd med min insats när jag satt i bilen hem, och det kan jag vara nu, säger han efter sitt fjärde SM-guld totalt men det första på specialdistansen, där han tidigare hade fyra silvermedaljer.
Silvermedaljen den här gången, eller -medaljerna, eftersom det blev delad placering, gick till Mattias Karlsson gånger två. Mattias Karlsson den yngre från Emmaboda-Verda (till vardags i Halden) och Mattias Karlsson den äldre från IK Hakarpspojklarna noterades för exakt samma tid.
I damklassen handlade det om två löpare. Helena Jansson fick en rejäl match av Lina Bäckström, men till slut fick Lina, från OK Linné, ge sig med 24 sekunders marginal. Vid varvningen hade Bäckström en sekundstor ledning, men Jansson avslutade bäst. Bronset till helgens överraskning Annica Gustafsson, IF Thor.

I juniorklasserna gick guldmedaljerna till Beata Falk, Hagaby, och Erik Johansson, Halmstad, i 20-årsklasserna och Katarina Svahn, IFK Mora, och Gustav Bergman, Ravinen, i 18-årsklasserna.

Kompletta resultat och övrig information från SM:

Svenska Orienteringsförbundets presskontakt Ola Gustafsson, 08-587 720 70, 070-548 13 04, ola.gustafsson@orientering.se Sara Thörn, 08-587 720 71, 070-548 03 06, sara.thorn@orientering.se
Rasmus Westergren, 08-587 720 72, 073-051 08 83, rasmus.westergren@orientering.se Sören Emmervall, 08-587 720 05, 070-548 01 08, soren.emmervall@orientering.se Svenska Orienteringsförbundet Box 22 171 18 SOLNA Tel 08-587 720 00 Fax 08-587 720 88 E-post: info@orientering.se http://www.orientering.se