Nord-Lock International AB

Öka dina kunskaper om skruvförband – nytt nummer av Nord-Locks tidning Bolted är ute nu!

Pressmeddelande   •   Apr 19, 2013 11:25 CEST

I detta nummer tittar vi närmare på den utmaning som avmattning utgör. I temaartikeln diskuteras hur utvecklingen av nya material och tekniker har gjort att sättningar och relaxering håller på att bli ett vanligt problem, och kan leda till fel på skruvförbanden. Om du använder mjuka metaller, kompositmaterial, polymerer eller målade ytor på din utrustning så är detta obligatorisk läsning!

I det här numret besöker vi också företaget Heerema Fabrication Group, som har fått till uppgift att bygga en flyttbar, självständig offshore-plattform för utvinning av gas. Plattformen som är placerad i den holländska delen av Nordsjön är något av en ingenjörsmässig bedrift: tillräckligt stark och stabil för att motstå elementen på det öppna havet och fortfarande tillräckligt flexibel för att kunna nedmonteras och flyttas.

I det här numret kan du också läsa varför Mitsubishi Heavy Industries valde Nord-Lock för en ny lösning för säkring av komponenterna på deras enormt stora gasturbiner, där utmaningarna från kraftiga vibrationer inte går att undvikas.

Älskar du bilrally? Missa då inte intervjun med Thomas Berglund som har deltagit i Dakar Rally och som berättar om den legendariska racertävlingen om de mekaniska utmaningar som förarna står inför. Det ger dig en förståelse för vilken stor skillnad korrekt säkrade skruvförband kan göra.

Men det är inte den enda tävling som Nord-Locks kunder ställer upp i. Ett team med nöjda unga ingenjörer från Chalmers tekniska högskola i Göteborg vann Formula Student-tävlingen som hölls i Storbritannien. Läs mer om hur Chalmers racerbil säkrad med produkter från Nord-Lock slog 102 andra team.

I det här numret kan du även läsa om ytterligare en intressant lösning från Nord-Locks produktportfölj: brickor till stålkonstruktioner. Den här produkten har utformats särskilt för att passa till de HV-skruvförbandssystem som används i stålkonstruktioner i Europa.

Det åttonde numret av Bolted finns på sju språk: engelska, tyska, japanska, franska, kinesiska, svenska och finska. Gå in på www.bolted.com för att läsa mer och hämta magasinet som pdf!

Vi vill gärna veta vad du vill läsa om i nästa nummer. Skicka dina förslag till oss!

Nord-Lock-koncernen

Vår mission är att säkra människoliv och våra kunders investeringar genom att tillhandahålla säkra produkter för världens mest krävande applikationer. Nord-Lock-koncernen ser fram emot att vara din partner inom optimering av skruvförband.

En pålitlig partner:

Nord-Lock-koncernen är världsledande inom skruvsäkringssystem. Vår unika kombination av innovativa produkter och kunnande gör att vi kan lösa de allra svåraste utmaningarna inom skruvförband. Våra erfarna ingenjörer och experter hjälper dig att uppnå effektiva och säkra skruvförband med hjälp av allt från killåsningsteknik till Superbolt spännelement.

Nord-Lock har årtionden av dokumenterade framgångar i alla större branscher, som olja och gas, energi, skogsbruk, transport, järnväg och gruvindustri. Vi är stolta över att leverera pålitliga lösningar av hög kvalitet som hjälper personalen i det dagliga arbetet och i positivt bidrar till våra kunders resultat.

Expertkunskap inom tillverkning:

Nord-Lock-koncernen har produktionsanläggningar i världsklass i Sverige, Schweiz och Nordamerika. Vi kan snabbt möta dina behov med högsta kvalitet. Vi vet att det är viktigt för våra kunder.

Nord-Lock Production System består av noggrann intern kontroll och full spårbarhet.  Våra produkter har belönats med flera certifieringar från oberoende institut som AbP, ABS, DIBt, DNV och TÜV.

Våra globala tjänster:

De verktyg som finns tillgängliga genom Nord-Lock Performance Services skapar mervärde genom hela projektet och ser till att din skruvapplikation betalar sig flera gånger om. Vi hjälper till i utformningsfasen med förbandssimulering och testning. Dessutom erbjuder vi verktyg för att säkra att lösningarna är lyckade över tid med till exempel support på plats och onlinebased utbildning.