Bilprovningen

Öka tryggheten i bilköpet med Bilprovningens nya tjänst e-Diagnos

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2008 08:47 CEST

Problem med elektroniken utgör den största felkällan i moderna bilar. Felen är dessutom svåra att hitta, dyra att åtgärda och kan påverka säkerheten. Men med Bilprovningens nya tjänst e-Diagnos kan elektroniken i bilar kontrolleras.

Nu kan Bilprovningen kontrollera elektroniken i bilen*. En modern bil innehåller 20-100 datorer och elektroniska styrenheter som hanterar alla funktioner för säkerhet, miljö och komfort. Med hjälp av e-Diagnos kontrolleras systemen via bilens inbyggda diagnosuttag.

- Mekanik och rost har blivit mycket bättre på moderna bilar. Istället är elektroniken den vanligaste orsaken till problem och att kontrollera den är i stort sett omöjligt för en lekman utan nödvändig diagnosutrustning, berättar Michael Eng, miljöingenjör på Bilprovningen.

Undvik onödiga utgifter

En e-Diagnos kontrollerar och bekräftar inte bara säkerheten i bilen. Den ökar också tryggheten i bilköpet eller möjligheten att hitta eventuella fel innan garantin går ut och därigenom kan man bespara sig onödiga utgifter.

- Hittills i år har vi funnit felkoder i fler än 3 av 4 fordon som genomgått en e-Diagnos. Detta påvisar problematiken i elektroniska system när de åldras och är utsatta för extrema miljöer, berättar Michael Eng vidare.

Kontroll av krockskydd och antisladdsystem

Innehållet i e-Diagnos har olika omfattning. I "e-Diagnos Säkerhet och Miljö" ingår utläsning ur fordonets motorstyrning, bromssystem och krockskydd. I "Stor e-Diagnos" kontrolleras dessutom, beroende på utrustning och programvara, även AC/klimatanläggning, automatisk växellåda, fyrhjulsdrift, stöldskydd, larm, mätarinstrument och startspärr samt chassielektronik och multimediafunktioner.

100 kronor i introduktionsrabatt

En e-Diagnos Säkerhet och Miljö kostar 300 kronor och en Stor e-Diagnos 500 kronor, men fram till årsskiftet erbjuder Bilprovningen alla kunder 100 kronor i introduktionsrabatt på samtliga e-Diagnosprodukter. Rabattkuponger finns att hämta på de bilprovningsstationer där e-Diagnos erbjuds. Dessa är Göteborg-Aröd, Göteborg-Sisjön, Göteborg-Torslanda, Karlstad, Linköping, Malmö-Fosie, Norrköping-Herstadberg, Nyköping, Sollefteå, Stockholm-Rissne, Stockholm-Sätra, Stockholm-Vallentuna, Strömsund, Uddevalla och Östersund.

Tidsbokning för e-Diagnos sker via telefon 0771-600 600.

*) e-Diagnos täcker mer än 90 procent personbilar i Sverige från 1997-2008, däribland Volvo, Saab, Volkswagen, Audi, BMW, Mercedes, Opel, Ford, Toyota, Mazda, Subaru, Hyundai, Kia, Nissan, Suzuki, Citroën, Peugeot, Renault, Seat, Fiat, Mini, Land Rover och Alfa Romeo

För mer information kontakta:

Michael Eng, miljöingenjör, mobil: 0702-454163, e-post: michael.eng@bilprovningen.se

Cecilia Blom Granlund, informationschef, mobil: 0706-87 03 66, e-post: cecilia.granlund@bilprovningen.se

Trafiksäkerhet, miljö och fordonsekonomi är kärnan i vår affärsidé.
  • Medarbetare: 2000
  • Stationer: 180
  • Besiktningar per år: 5,4 miljoner
  • Omsättning, 2007: 1 500 Mkr
    Aktieägare: Svenska staten 52%, Bilförsäkringsföretagen, Motorbranschens Riksförbund, Motormännens Riksförbund, Motorförarnas Helnykterhetsförbund, Kungliga Automobilklubben, Svenska Taxiförbundet, Sveriges Åkeriföretag samt Svenska Bussbranschens Riksförbund.