Nordnet Sverige

Ökad aktiehandel i maj för Internetmäklarna

Pressmeddelande   •  Jun 02, 2003 12:23 CEST

Ökad aktiehandel i maj för Internetmäklarna

Under maj månad ökade intresset för aktiemarknaden från privatpersoner. Internetmäklarnas omsättning ökade med närmare 9 % och antalet avslut steg med ca 10% jämfört med april månad. "Under maj månad ser vi att privatpersoner har spridit sin handel i fler aktier än under tidigare månader. Under april månad stod 10-i-topp listan för närmare 65% av det totala antalet avslut och i maj månad är motsvarande siffra 53%" säger Jessica Gertun, marknadschef på Nordnet.

I maj månad åkte Hennes & Mauritz och TeleLogic ut från listan för att ge plats åt Switchcore och Tele2. Tele2 som är Månadens Aktie hos Nordnet har kommit in på femte plats över de mest handlade aktierna. Även Bure har klättrat i listan. "Våra kunder har under maj visat intresse för de aktier som har kraftiga kursrörelser och även för Tele2 som de har kunnat handla gratis" säger Jessica Gertun. Den mest omsatta aktien av Internetmäklarnas kunder är som vanligt Ericsson, följd av Skandia och ABB. "Jag skulle bli förvånad om TeliaSonera inte klättrar på listan under juni månad eftersom våra kunder kan handla gratis i denna aktie under juni" säger Jessica Gertun.

Internetmäklarnas 10-i-topp-lista Antal avslut april Antal avslut maj
Ericsson B 70 294 54 651
Skandia 22 322 24 686
ABB 11 870 10 487
Bure 4 957 6 900
Tele2 2 162 5 722
Nokia 7 107 5 408
Nordea 3 452 5 388
TeliaSonera 6 221 5 357
Securitas 3 156 4 604
Switchcore 2 213 4 574

Tabell 1: 10 mest handlade aktierna på nätet hos Internetmäklarna under maj 2003.
Statistik för Internetmäklarna inkluderar Nordnet, Avanza och E*trade.
Källa: Nordnet och Stockholmsbörsen.

Fortsatt stort intresse för Hedgefonder och Östeuropa

I maj månad har intresset för hedgefonder och Östeuropa fonder varit fortsatt högt. "Liksom under april månad fortsätter intresset för de fonder som visat positiv avkastning under de senaste åren. Dit hör många räntefonder, hedgefonder och även Rysslandsfonder" säger Jessica Gertun. "Vår uppfattning om att hedgefonder och Rysslandsfonder skall vara fortsatt intressant har visat sig riktig och vi tror att intresset kommer att hålla i sig ett bra tag framöver" säger Jessica Gertun.

10 mest handlade fonderna under maj 2003
1. Lynx (hedgefond) 6. Lannebo Sverige
2. Länsförsäkringar Penningmarknadsfond 7. Didner & Gerge Aktiefond Sverige
3. East Capital Ryssland 8. Länsförsäkringar Obligationsfond
4. East Capital Baltikum 9. ODIN Sverige
5. Eric Penser Hedgefond 10. East Capital Baltic Blue-chip

Tabell 2: Nordnets mest handlade fonder under maj 2003
Källa: Nordnet

För ytterligare information kontakta:
Jessica Gertun, marknadschef, 08-506 330 30, 0709-697424 jessica.gertun@nordnet.se

Nordnet AB (publ) är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Dotterbolaget Nordnet Securities Bank AB är en Internetmäklare och medlem av Stockholmsbörsen, Oslobörsen och Köpenhamnsbörsen. Dotterbolaget Eurotrade Securities S.A. erbjuder en Internetmäklartjänst från Luxemburg. Dotterbolaget Nordnet Försäkringsmäklare AB förmedlar SAK-försäkringar. Besök gärna Nordnet Sverige www.nordnet.se , Nordnet Norge www.nordnet.no , Nordnet Danmark www.nordnet.dk och Eurotrade www.eurotrade.lu .