Nordnet Sverige

Ökad aktivitet i september för Internetmäklarna

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2004 11:56 CEST

Under september gjorde Internetmäklarna ca 394 000 avslut på Stockholmsbörsen (277 300 i augusti). I genomsnitt motsvarade det 17 909 avslut per dag (12 607 i augusti) vilket var en ökning med 42%. Det visar statistik som Nordnet tagit fram.

Privatpersoners handel ökade i med 42% under september jämfört med augusti på Stockholmsbörsen. Antalet avslut i september låg i linje med antalet avslut i maj 2004. Värdepappersbelåningen höll sig på en fortsatt hög nivå hos Nordnet och var vid utgången av september ca 1,1 mdr kr.

”Privatpersoner tog sig tillbaka till börsen och vi såg att aktiviteten ökade under september månad jämfört med augusti. Maxim har varit en av de mest handlade aktierna bland privatpersoner under de senaste månaderna och i september var det den näst mest handlade aktien efter Ericsson. Givetvis påverkades aktiviteten av de kraftiga kursrörelserna som var i Maxim. Värdepappersbelåningen fortsatte att ligga på en relativt sett hög nivå jämfört med det senaste två åren. ” säger Jessica Gertun, chef för kundkommunikation på Nordnet.

Ericsson i topp

I september var det som vanligt Ericsson som låg i topp. 17% av alla avslut som gjordes under månaden hos Internetmäklarna var i Ericsson. Den näst mest handlade aktien var Maxim. I Maxims kölvatten blev även Artimplant en av de mest handlade aktierna. 10-i-topp-listan stod för 44% av all handel hos Internetmäklarna (ca 40% under augusti).

Internetmäklarnas 10-i-topp-lista

5 435

Telelogic
5 221

Tabell 1: 10 mest handlade aktierna på nätet hos Internetmäklarna under september 2004.

Statistik för Internetmäklarna inkluderar Nordnet, Avanza, E*trade, Aktiedirekt, Stocknet och Skandiabanken.

Källa: Nordnet och Stockholmsbörsen.

För ytterligare information kontakta:
Jessica Gertun, chef kundkommunikation, 08-506 330 30, 0709-697424, jessica.gertun@nordnet.se

Nordnet AB (publ) är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Dotterbolaget Nordnet Securities Bank AB är en Internetmäklare och medlem av Stockholmsbörsen, Oslobörsen och Köpenhamnsbörsen. Dotterbolaget Eurotrade Securities S.A. erbjuder en Internetmäklartjänst från Luxemburg. Internetmäklaren Aktiedirekt erbjuder marknadens enklaste och billigaste tjänst. Dotterbolaget Nordnet Försäkringsmäklare AB förmedlar SAK-försäkringar. Besök gärna Nordnet Sverige www.nordnet.se , Nordnet Norge www.nordnet.no , Nordnet Danmark www.nordnet.dk , Aktiedirekt www.aktiedirekt.se och Eurotrade www.eurotrade.lu .