CupoNation

Ökad e-handel ökar svensk mobiltrafik

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2015 10:55 CET

Enligt rapporter från PostNord ökar e-handeln ständigt i Sverige – bara under det tredje kvartalet i år ökade den med 16 procent jämfört med samma period 2014 och förväntas i år omsätta cirka 50 miljarder kronor. Dessa framsteg kan även illustreras med att ungefar vart femte köp av sällanköpsvaror i Sverige sker via Internet. Som en effekt av detta har man kunnat se att en större andel konsumenter handlar via mobiltelefonen. Det är en ökning CupoNation, ett företag etablerat på 17 olika marknader, har kunnat se genom insamlad data från de nordiska länderna Sverige, Finland och Norge.

Den tydligaste och stadigaste tillväxten har vi kunnat se i Sverige – i december förra året stod mobiltrafiken för 24,5 procent av den totala trafiken och i oktober i år för 34,34 procent. Detta är en ökning större än i både Finland och Norge. Tidigare har kunder ofta använt mobiltelefonen för att undersöka spännande produkter, men har därefter genomfört de viktiga inköpen på datorn. Under åren har däremot både e-handelsbutikernas mobilsidor och betalningslösningar utvecklats i en relativt snabb takt, vilket innebär att fler konsumenter känner sig bekväma med att handla via sina smartphones.

- Konsumenter använder inte längre mobilen för att endast leta efter produkter. Bekvämligheten, säkerheten och användningen av mobilen har ökat dramatiskt de senaste åren och då våra smartphones innehåller varenda liten del av våra liv är det bara naturligt att vi även använder dem även för att handla. Blickar vi några år framåt behöver några saker förbättras för att få fler konsumenter att handla via mobilen, nämligen bekvämligheten när det gäller användarupplevelsen och batteriet på smartphonen, menar Mads Bukholt, Managing Director Nordics på CupoNation.

Dessutom kan kunder hos SEB, Swedbank och Nordea nu använda MasterPass som betalningsmetod – detta är något som förenklar betalningarna, eftersom kunden endast en enda gång behöver fylla i sina kort- och leveransuppgifter som senare sparas i en digital plånbok. På den svenska marknaden dominerar Appleprodukter, då dessa står för över 50 procent av mobiltrafiken, medan de i Finland endast utgör 25 procent. Denna skillnad kan bero på ett antal olika faktorer:

-Trender sprider sig vanligtvis till Sverige och sedan förs de vidare till Finland. När det kommer till mobiltrafik verkar både svenska konsumenter och e-handelsbutiker ha anpassat sig till det förändrade klimatet snabbare, säger Simo Orpana, Marketing Manager Nordics på CupoNation.

I Sverige sker de flesta av köpen mellan klockan nio och tio på kvällen, medan andelen transaktioner i Finland denna tid är 2,5 procent lägre. Den mest populära shoppingdagen i Sverige är söndagar, medan det i både Norge och Finland är måndagar som gäller. I alla tre länder är dessutom lördagen den dag som kunderna handlar minst på. Hoppet mellan en lördag och söndag i Sverige är stort, då skillnaden mellan den bästa och sämsta försäljningsdagen är cirka 50 procent.

CupoNation har som vision att förbättra e-handeln i Sverige. Genom nära samarbete med nätets största återförsäljare inom bland annat kläder, smink, teknik, sport och resor kan vi erbjuda våra kunder ett smart och smidigt sätt att ta del av rabattkoder och exklusiva erbjudanden. På en ständigt växande marknad strävar vi efter att vara den aktör som driver handeln framåt och är det självklara valet, både för privatpersoner och företag.