Exportrådet

Ökad exportkompetens bland företag i Kalmar och Blekingeregionen - Exportsäljare diplomeras fredag 7 oktober i Kalmar

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2005 11:33 CEST

På fredag 7 oktober kl 10.00 diplomeras 14 exportsäljare i Kalmar efter att ha genomgått en sex månaders utbildning, Exportrådets Exportsäljarprogram. Många av deltagarna har möjlighet att få fortsatt arbete på det företag de har haft praktik hos under utbildningen.

- Det är väldigt kul att se att så många av deltagarna är nöjda och att många har fått fortsatt anställning på företagen, säger Markus Johnsson, projektledare Exportrådets Exportsäljarprogram

Exportsäljarprogrammet är ett samarbete mellan Exportrådet och Arbetsförmedlingen och har sedan starten 1994 hjälpt många företag att höja sin exportkompetens. Sammanlagt har drygt 1200 Exportsäljare och Exportassistenter utbildats. Exportsäljarprogrammet vänder sig dels till arbetslösa akademiker med internationell erfarenhet och goda språkkunskaper, dels till företag i regionen som är i behov av fler resurser som ska arbeta med export. Programmet finansieras av svenska ESF-rådet och Arbetsförmedlingen samt deltagande företag.

- Ambitionen är att skapa tillväxt i deltagande företag samtidigt som man skapar arbete åt deltagarna. Utfallet brukar vara mycket positivt för såväl företag som deltagare. I snitt har 80 procent av deltagarna jobb vid programmets slut. De flesta exportsäljare hinner redan under programmets gång skapa nya exportaffärer i de företag de praktiserar, säger Markus Johnsson, projektledare Exportrådets Exportsäljarprogram.

På fredag examineras 14 personer i exportsäljarprogrammet i Kalmar och Blekinge. Diplomeringen äger rum på Baltic Business School i Kalmar med start kl 10.00. På diplomeringen kommer företagen och exportsäljarna redogöra för vad som gjorts under de senaste sex månaderna och vad resultatet blivit.

Under dagen finns möjlighet att intervjua studenterna och företagen. Kontakta Markus Johnsson 0708-30 56 65. Bilder kommer att finnas nedladdningsbara här.

För mer information om Exportrådets Exportsäljarprogram se http://exportsaljare.swedishtrade.se

Diplomering av Exportsäljare i Kalmar och Blekinge

Tid: fredag 7 oktober kl 10.00

Plats: Baltic Business School, Kalmar

Anmälan: press@swedishtrade.se eller Markus Johnsson 0708-30 56 65

För ytterligare information kontakta:

Markus Johnsson, projektledare Exportrådets Exportsäljarprogram, 0708-30 56 65

Helena Olsson, informatör Exportrådet, tel 08-588 660 77, 0708-81 86 93

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än 40 länder med 400 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 400 miljoner kronor.