Nordnet Sverige

Ökad handel på NollCourtagelistan som växer med två nya aktier

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2003 09:35 CEST

Nordnets lista för aktiehandel utan courtage - NollCourtage-listan - har blivit en framgång. I Beijer Electronics ökade handeln under de senaste veckorna med 638% jämfört med tidigare perioder. Nu gör Teligent och Capona sällskap med Beijer Electronics och MSC på listan.

Först upp på NollCourtage-listan var MSC och Beijer Electronics. Nu tillkommer två O-liste bolag, Teligent och Capona. Avsikten är att listan innan årsskiftet skall innehålla minst ett tjugotal aktier.

Nordnets ca 60 000 kunder skapar med courtagefri handel en förbättrad likviditet i aktierna.

"Den låga likviditeten i många börsnoterade aktier är idag ett stort problem. Den medför att handeln avstannar i en ond spiral, aktiens prissättning försämras med en bred spread mellan köp- och säljkurs och värderingen av aktien försämras. Bolagets befintliga aktieägare blir lidande och intresset för aktien försämras hos nya potentiella aktieägare. Vi vet att courtagefri handel förbättrar likviditeten", säger Klas Danielsson, vd på Nordnet.

"Det är mycket roligt att vi redan tre veckor efter lanseringen av NollCourtage-listan kan fördubbla antalet aktier på den. Handel i aktierna har hittills varit en framgång och vi räknar också med en kraftig ökning i handeln för både Teligent och Capona", säger Jessica Gertun, marknadschef på Nordnet.

För ytterligare information kontakta:
Jessica Gertun, marknadschef, 08-506 330 30, 0709-697424 jessica.gertun@nordnet.se

Nordnet AB (publ) är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Dotterbolaget Nordnet Securities Bank AB är en Internetmäklare och medlem av Stockholmsbörsen, Oslobörsen och Köpenhamnsbörsen. Dotterbolaget Eurotrade Securities S.A. erbjuder en Internetmäklartjänst från Luxemburg. Dotterbolaget Nordnet Försäkringsmäklare AB förmedlar SAK-försäkringar. Besök gärna Nordnet Sverige www.nordnet.se , Nordnet Norge www.nordnet.no , Nordnet Danmark www.nordnet.dk och Eurotrade www.eurotrade.lu .