Budera AB

Ökad internethandel löser tuff ekonomi

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2009 00:30 CET

Den svenska ekonomin avspeglar sig tydligt på svenska handelsplatser där privat försäljning av kapitalvaror ökar trots löften om bättre tider. Allt fler ser möjligheten att auktionera och sälja av vad man har för att tjäna slantar. Samtidigt tar andra chansen att handla av dessa och spara pengar på bättre priser.

Trots ljusare utsikter för konjunkturen och återhämtning har trycket och skuldbördan ökat i de svenska hushållen. Enligt SCB har privatlånen ökat procentuellt fyra månader i rad under hösten.

"Vi ser väldigt tydliga spår från det ekonomiska läget både vad gäller företag och privatpersoner. Som med mycket annat finns det två sidor av situationen. Den ena är där varor säljs billigt när hushållen vill skapa kapital. Den andra är de som vill göra klipp och köpa varor till ovanligt låga priser. En stark trend med idel vinnare och vi anar att det kommer fortsätta så här. Vi byter år men läget består och januari, som ju är den ekonomiskt svåraste månaden för många, kommer att locka. Vi känner att det är bra att vi finns med en plats där man enkelt kan omsätta varor och pengar.” säger Stefan Sjödin på Budera.se.

De tre största marknadsplatserna för annonser och auktioner i Sverige, Tradera, Blocket och Budera, erbjuder möjligheten att slippa låna till skulder och konsumtion eller helt avstå från det där man behöver eller vill ha.

"Man ska också komma ihåg att det även finns positiva sidor med situationen som t ex att många ser en chans att rensa ut saker som har ett bra värde men som kanske inte längre används. Recycling! Det är såklart bättre att sälja kläder som inte längre passar, skridskorna som ligger oanvända på vinden eller den helt nya cykeln som stått oanvänd i garaget de senaste tre åren, på nätet istället för att låna pengar mot ränta. Samtidigt kommer varorna till ny användning på annat håll.” säger Stefan Sjödin.

Korta fakta
www.budera.se är Sveriges tredje största handelsplats med Internethandel i flera former för privatpersoner och företag, där man kan byta, köpa och sälja varor i annonser med bestämda priser eller som auktioner med budgivning.
Budera AB är ett Svenskt, privatägt företag.

Buderas webbplats: http://www.budera.se
Bolagsinformation: http://www.budera.org