Fondmarknaden.se

Ökad risk och ökad fondförsäljning i oktober

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2006 13:17 CET

Enligt färsk försäljningsstatistik från Fondmarknaden.se ökade försäljningen av fonder med 45 procent under oktober månad jämfört med september. Risktagandet i aktiefonder ökade och en återhämtning av tillväxtmarknader anas.

Alltmer pengar har letat sig tillbaka till fonder den senaste månaden. Fondmarknaden.se ökade sin försäljning med 45 procent jämfört med september månad. Om man exkluderar den fond som hade störst inflöde på Fondmarknaden.se under oktober 2006, blandfonden Danske Fonder Aktiv Förmögenhetsförvaltning, så är det aktiefonder som varit mest intressanta för köparna under oktober månad.

- Vi ser att spararna går från att spara pengar på banken till att återigen investera i fonder, och då i stor utsträckning i aktiefonder som innebär högre risk samtidigt som chans till en högre avkastning, säger William Gäverström, försäljningschef på Fondmarknaden.se.

Kontrollerad riskaptit och tillväxtmarknad på frammarsch
Dock har riskaptiten varit kontrollerad. Det vittnar 10-i-topplistan om, där den mest köpta tillväxtmarknadsfonden (Fidelity China Focus Fund) hamnar först på sjätte plats. Tvåa ligger SEB:s fastighetsfond vilken får sällskap på topp-10-listan av Hendersons fastighetsfond Henderson Pan European Property Equities.

- Indienfonderna har gått bra de senaste månaderna och vi anar en ökning av investeringar i tillväxtmarknader. Möjligen har fallet i mitten av maj gjort att allt inte kommer investeras i en och samma marknad utan att en viss riskspridning inom tillväxtmarknaden görs. Därför kan exempelvis BRIC (Brasilien, Ryssland, Indien China) fonderna te sig mer och mer intressanta, avslutar William Gäverström.

Statistik över de mest sålda fonderna på Fondmarknaden.se under oktober 2006.
(Siffran inom parantes anger placering i september).

Fondbolag

Graal

20 (ny)
ODIN Fonder

För mer information vänligen kontakta:
William Gäverström, Försäljningschef Fondmarknaden.se

Om Fondmarknaden.se
Fondmarknaden.se är Sveriges största fondhandelsplats, fristående från banker och försäkringsbolag. Företaget erbjuder handel i över 1 200 fonder från 70 olika förvaltare för såväl vanligt fondsparande som pensionssparande. Fondmarknaden.se erbjuder även information och rating för merparten av marknadens fonder, objektiv och personlig rådgivning samt aktiv förvaltning av PPM-portföljer.