Moderaterna

Ökad tillväxt med euron - bättre än höjda skatter med miljöpartiet!

Pressmeddelande   •   Aug 13, 2003 09:00 CEST

- Det vore bättre om miljöpartiet drev en politik för ett bättre företagarklimat och en högre ekonomisk tillväxt, än att öka skattebördan ytterligare för en mycket stor del av landets inkomsttagare. När miljöpartiet säger nej i folkomröstningen så säger de även nej till i storleksordningen 10 miljarder kronor i ökade skatteintäkter.

Det säger den moderate riksdagsledamoten Gunnar Axén med anledning av att miljöpartiets Peter Eriksson nu inför höstens budgetförhandlingar meddelar att partiet vill höja skatterna för medelinkomsttagare för att kunna sänka skatterna för låginkomsttagare. Utgångspunkten för deras budgetprioriteringar är ett nej i höstens folkomröstning.

- Utan en hög ekonomisk tillväxt så återstår det alternativ som Peter Eriksson förespråkar - att omfördela bördor mellan olika grupper och att spara på ett ställe för att kunna öka någon annanstans. En högre ekonomisk tillväxt skapar nya resurser och nya möjligheter. Ett ja i folkomröstningen skulle således till exempel kunna innebära sänkta skatter för både låg- och medelinkomsttagare, säger Gunnar Axén.

För mer information: Gunnar Axén, 0708-18 49 17.