Lärarnas Riksförbund

Ökade krav kräver förkunskaper

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2009 15:25 CEST

Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas Riksförbund, kommenterar regeringens kommande förslag om skärpta behörighetsregler till högskolan.

- För att vi ska kunna skapa en konkurrenskraftig högre utbildning så måste kraven på elevernas förkunskaper från gymnasieskolan skärpas, säger Metta Fjelkner.

Regeringen kommer att föreslå att kravet för att eleverna ska kunna gå vidare till högskolan ska skärpas. För att vara behörig kommer det att krävas 200 gymnasiepoäng i engelska, 300 gymnasiepoäng i svenska och 100 gymnasiepoäng i matematik, ett godkänt gymnasiearbete, samt godkänt i 90 procent av av samtliga gymnasiekurser, motsvarande 2 250 gymnasiepoäng.

Tydliga kunskapskrav viktigt

- Om vi inte vågar ställa tydliga kunskapskrav så kommer det inte heller vara möjligt att höja nivån inom det svenska utbildningsväsendet. Idag är det allt för vanligt att den första tiden inom högskolan får ägnas till att komplettera tidigare gymnasiestudier istället för ägna sig åt nya kunskaper inom högskolan, säger Metta Fjelkner.

Inga återvändsgränder

- Återvändsgränder måste undvikas. Det ska alltid finnas en möjlighet för alla elever att läsa in högskolebehörigheten. Detta ska antingen kunna ske inom ramen för gymnasieskolan eller inom en kraftigt förbättrad vuxenutbildning. För elever på yrkesprogram, som vill läsa in högskolebehörighet, ska detta kunna innebära ett fjärde gymnasieår, säger Metta Fjelkner.

För kommentarer: Metta Fjelkner, ordförande Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 68
För information: Zoran Alagic, presschef Lärarnas Riksförbund, 070-262 27 00
Lärarnas Riksförbund är det enda fackförbund i Sverige som enbart organiserar behöriga lärare inom grund- och gymnasieskola, vuxenutbildning och högskola, samt studie- och yrkesvägledare. Med ca 80 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.