TEKO, Sveriges Textil- och Modeföretag

Ökat byggande lyfter svensk inredningstextil

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2011 10:13 CET

Arkitekter och inredare har fått betydligt fler uppdrag efter finanskrisen, sedan byggandet tagit fart igen. Det innebär nya order för svensk textilindustri som vänder sig mot offentlig miljö. Det är den allmänna uppfattningen bland TEKO:s medlemmar som deltog på Stockholm Furniture Fair mellan den 8 till 12 februari. Den 60:de mässan genom tiderna lockade 750 utställare från 27 länder.

Magnus Sjöberg är marknadschef vid världens största tillverkare av rullgardiner Markisol i Ronneby, sammanfattar:

- Det var första gången vi ställde ut där. För många av besökarna var vi en helt ny bekantskap. Vi fick många nya kontakter med arkitekter och inredare samt inom möbelbranschen. Tyngdpunkten i vår monter låg på solskyddsprodukter. Vi har tidigare varit rätt anonyma inom det sortimentet, då vi koncentrerar oss på volymproduktion av rullgardiner till IKEA och stora byggvaruhus nere på kontinenten. Inom solskydd är vår styrka skräddarsydda produkter. Personligen tror jag att det blir ett bra år för solskyddsbranschen, tack vare att många stora byggprojekt dragits igång under de två senaste åren som nu börjar bli färdiga. Vi har aldrig haft så många förfrågningar så tidigt på året som nu. Det är lovande.

Malin Groth vid Sverige enda linneväveri Växbo Lin säger:
- Årets upplaga av Stockholm Furniture Fair var bra på många sätt. Bra press, bra monterplacering, bra kontakter och många besökare. Vi fick flera nya kontakter med både internationella och svenska inredare, arkitekter och tapetserare. Våra tyger används bland annat till avgränsare i kontorslandskap och för offentlig miljö. Naturmaterial ligger rätt i tiden och att vi kan väva med lingarn från eget spinneri uppskattas av våra klimatmedvetna kunder.  Växbo Lin har varit med i cirka 15 år på möbelmässan. Årets besökare var optimistiska det känns positivt ute på marknaden. Hur det gått vet vi först om ett par månader när order börja strömma in efter mässan. Under 2011 deltar vi i tre olika mässor Stockholm Furniture fair, Formex och Gave & Interiör i Lilleström i Norge.

Rein Kotkas, exportchef på Almedahls AB, säger:
- Stockholm Furniture Fair är vår viktigaste mässa i Norden. Vi är en välkänd aktör med en stor och trogen kundbas, som varje år besöker vår monter för att se alla nyheter inom gardiner, mattor och möbeltyger. I år var stämningen positiv och det står helt klart att inredare och arkitekter fått fler uppdrag igen. Något vi märkt på vår orderingång, som pekat uppåt sedan oktober förra året. I år testade vi att visa upp rullgardinsvävar. Det var en positiv nyhet för många besökare eftersom vi strikt hållit isär hemtextil och inredningstextil tidigare.

Eva Theen-Johansson, delägare i textiltryckeriet Tobex i Borås säger:
- Det var andra året vi deltog i mässan och det gick jättebra. Vi fick fler nya kontakter med inredare och arkitekter än väntat och dessutom knöt vi nya affärskontakter med många utställare. Vi visade upp olika tryck och det imponerade bland annat på ett holländskt företag. Nästa år överväger vi att vara med på Formex istället, de ska satsa mer på textil.

Tobex, Almedahls, Markisol och Växbo Lin är medlemmar i TEKO.