Sveriges Radio

Ökat webbradiolyssnande på Sveriges Radios kanaler

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2003 11:34 CEST

Radiolyssnandet via Internet ökar i Sverige. 6,5 procent av allmänheten lyssnar på webbradio under en vecka, visar en ny undersökning som gjorts av RUAB (Radioundersökningar AB). Webbradio utgör dock fortfarande en mycket liten andel av det totala radiolyssnandet.

En stor del av radiolyssnandet på webben sker via Sveriges Radios hemsida www.sr.se. Under en vecka lyssnar 2,8 procent av befolkningen 9-79 år någon gång på SR:s kanaler via Internet.

P3 är den SR-kanal som har flest lyssnare via webben. 1,6 procent - eller cirka 120.000 personer - lyssnar på P3 via webben varje vecka, enligt RUAB.

Den näst största SR-kanalen på Internet är P4 (0,9 procent) följt av P1 (0,5 procent) och ungdomskanalen P3 Star (0,5 procent). P3 Star är, liksom SR Klassiskt och SR X, nya digitala kanaler som når sin publik enbart via webben och digitalradio.

Vid en liknande undersökning som RUAB genomförde i slutet av 2002 var det totala webbradiolyssnandet 5,5 procent under en vecka och Sveriges Radios kanaler nådde varje vecka 2,4 procent av befolkningen 9-79 år via webben. Lyssnandet på direktsänd webbradio under en vecka har alltså ökat med 1 procentenhet och lyssnandet på SR:s kanaler via Internet har ökat med 0,4 procentenheter.

Lyssnandet är störst i åldersgrupperna 9-19 år och 20-34 år. Dubbelt så många män som kvinnor lyssnar på radio via Internet.

Fortfarande utgör dock webbradio en liten andel av det totala radiolyssnandet, som är högt i Sverige. De allra flesta lyssnar på radio via det vanliga FM-nätet. Enligt RUAB:s senaste publikrapport lyssnar varje dag 76,5 procent av befolkningen på radio. Det totala webbradiolyssnandet (alla kanaler sammanlagt) på veckonivå (6,5 procent) kan jämföras med att t ex P3 ensamt under en vecka når 41,5 procent av befolkningen.

RUAB:s undersökning genomfördes med hjälp av telefonintervjuer under perioden 17/3 - 8/6 2003.

Mer information:
Anders Held, Kommunikationschef SR
Tel: 08-784 50 30 eller 070-364 50 30.