Svensk Israel-Information

Ökning av antalet turister från Norden i Israel

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 19:22 CET

Ökning av antalet hotellnätter och fler turister från Norden
16,2 miljoner övernattningar på hotell i Israel noterades under årets första nio månader enligt Statistiska Centralbyrån. Det är en ökning med 10 % över samma period föregående år. Beläggningen var i snitt 65 % vilket innebär en ökning med 23 %.
Enligt det israeliska turistministeriet uppgick antalet turister från Sverige, Finland, Danmark och Norge till fler än 47 000 under perioden januari-september 2010, vilket innebär en ökning på 16 % jämfört med 2009.

Reguljärt direktflyg Köpenhamn-Tel Aviv med Cimber Sterling tre gånger i veckan
Det började 1 november och går måndag, onsdag och fredag med avgång kl 11:25. Restid non-stop ca 4,5 timmar. Återfärd samma dagar kl 17:40. Priser från ca DKK 2 400 tur och retur. 8 kg handbagage ingår, incheckat bagage kostar extra. Bokning på www.cimber.se

Direktflyg Stockholm-Tel Aviv med Sabra Express
Vårsäsongen börjar tisdagen den 15 mars 2011 och man flyger fram och tillbaka varje tisdag med Primera Air. Bokning på www.sabraexpress.com eller telefon 08-522 039 00. I Israel telefon 03-763 88 53.

Tel Aviv utsett till en av världens bästa städer
Guideboken Lonely Planet rankar Tel Aviv på tredje plats över världens bästa städer. Tel Aviv beskrivs av Lonely Planet som Mellanösterns San Francisco och en stad som erbjuder högklassig kultur, musik, nöjesutbud och en liberal livsstil. New York rankades på första plats efterföljt av staden Tanger i Marocko. ”Våra val visar att en stad inte behöver vara en enorm metropol för att landa på listan”, skrev redaktörerna och tillade ”trots att det ofta hjälper. Tel Aviv är Jerusalems totala motsats – en modern syndernas stad vid havet snarare än en gammal helig stad på ett berg.” www.israel21.org

Surfa gratis på Egged-bussar
Bussföretaget Egged har redan utrustat 20 av sina intercitybussar med Internet. De kör mellan Tel Aviv och Jerusalem samt till Galiléen och Golanhöjderna. Egged ska under de närmaste åren installera Internet på alla sina 1 500 bussar som kör mellan Israels städer. Det kan användas fritt av passagerare med laptopdator eller mobil med WiFi-anslutning. Tidigare har bussbolaget Metropolitan som kör i Sharon-regionen och i söder infört WiFi. Här hittar du tidtabeller mm: http://www.egged.co.il/Eng/

Härlig video om Israel med musik och fakta

Guidade turer i det heliga landet
EcoBike Cycling erbjuder ett annorlunda sätt att upptäcka Tel Aviv, under 4-5 timmars cykeltur får man möjlighet att upptäcka staden med en guide. Hemsidan beskriver turen som en enkel cykeltur, lämpad för alla över 13 år. Hjälm, cykel, mellanmål och en avslutande öl ingår i de 175 shekel som turen kostar. Cykelturen inkluderar flera av den vita stadens sevärdheter, konstnärliga Neve Tzedek, Jaffa, och Yitzakh Rabin minnesmonument. EcoBike Cycling, erbjuder även turer i Jerusalem eller längre turer i landet. http://www.ecobike.co.il/vacations/bike-tel-aviv

Guidade gratisturer i Jerusalems gamla stad
SANDEMANs NEW Europe erbjuder gratisturer i den heliga stadens 4000-åriga historia. Turen är på tre och en halv timme och hålls på engelska. Det krävs ingen förbokning utan det är bara att dyka upp vid Jaffa gate vid turens början. Idén bakom gratisturerna är att alla oavsett budget ska ha möjlighet att möjlighet att få ut optimalt mycket av sin resa. Guiderna jobbar gratis men uppskattar dricks. Under högsäsong erbjuds även gratisturer i Tel Aviv. För mer information, besök deras hemsida: http://www.newjerusalemtours.com

Från Den ljusa sidan, november 2010

Svensk Israel-Information är en ideell förening vars syfte är att bidra till en mer balanserad bild av Israel i Sverige. Vi erbjuder ärlig och saklig information och håller en öppen dialog med media och politiker. Svensk Israel-Information är inte bundet till något politiskt parti i Israel eller i Sverige. Vi arbetar genom att delta i mediasammanhang som tidningar och TV, håller föredrag, ger ut ett nyhetsbrev varje vecka och anordnar seminarier och konferenser om Israel och Mellanöstern.