Ölandskroppkakan i Borgholm AB

Ölandskroppkakan, en anrik tradition som förs vidare

Pressmeddelande   •   Feb 01, 2011 09:37 CET

När nu Ölandskroppkanan återigen får en Bogren vid rodret är det en snart 40 årig tradition som förs vidare. När Sten Bogren 1972 började göra kroppkakar i sin livsmedelsfabrik i Borgholm, var det många som trodde att karln hade blivit tokig.

Idag nästan 40 år senare och ett antal 1000 ton kroppkakor som passerat suktande gommar vet vi bättre. Sten Bogren hade inte bara en ganska bra affärsidé, han blev också vårdare av ett kulturarv. Ett kulturarv som bygger på en snart 1000 årig tradition med Ölänningar, och deras nästan religiösa relation till kroppkakor.

När man idag besöker Sten Bogrens son, Mikael Bogren i sin dagliga verksamhet vid ängsgatan i Borgholm, i full färd med att framställa dagens kroppkakor, är det inte bara en fabrikör vi träffar utan även en person som förvaltar ett matkulturellt arv.

Öländska kroppkakor finns idag att få tag på i nästan alla livsmedelsbutiker söder om Stockholm, säger Mikael. Norrut har det varit svårare att få något gensvar på den Öländska matkulturen, man vi jobbar på saken, säger Mikael med ett leende.

Mikael Bogren