Poison Race

Ölen till årets Poison Race VM är utsedd

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 10:40 CEST

Då var det avgjort. Efter att noga ha gallrat bland utbudet av drycker stod nio ölsorter på startlinjen inför den officiella utprovningen av årets VM-öl. Även om samtliga kandidater absolut hade sina styrkor blev valet i slutändan ändå självklart

Under måndagen samlades Poison Race officiella ölprovningskommité för att avgöra vilket öl som skulle användas under det kommande Poison Race VM den 20 november. Panelen hade inför dagen enats om nio till synes starka kandidater där en av sorterna till slut skulle stå som segrare.

Efter en inledande runda med diskussion kring styrkor och svagheter hos respektive sort följde ett traditionellt blindtest innan det obligatoriska blindtestet av ölens spurtvänlighet. En av sorterna stod sig betydligt bättre genom samtliga moment varför valet av ölsort till Poison Race VM i slutändan blev lättare än väntat.

Årets öl till Poison Race VM 2010 blir Sofiero, 5,2 procent.

- Alla är nog lite förvånande över vilket gensvar Sofiero fick hos panelen, men det är klart, det är ju inte första gången Sofiero är med öltävlingssammanhang, säger Olof Duveklint, en av panelmedlemmarna.

Sofiero bryggs av Kopperbergs bryggeri men kommer ursprungligen från Laholm och Sofiero bryggeri. Ölen som dricks i Poison Race VM är inte bara Sveriges mest sålda öl, drygt 24 miljoner liter 2004, utan även medaljvinnare i World Beer Cup samma år.

- Jag tror att valet föll på Sofiero på grund av att den känns som en väldigt snabb öl. Vi hoppas och tror att det kommer leda till många bra resultat under Poison Race VM, säger Martin Johansson, en annan av panelens experter.

Följ förberedelserna inför Poison Race VM på www.poisonrace.se

För mer information:

Jonas Holm
Poison Race
www.poisonrace.se

Martin Johansson
Tacky PR
www.tackypr.se

_________________________________________
Hur mycket öl dricker du på 4 minuter och 28 sekunder? – Poison Race är tävlingen där det gäller att dricka så mycket öl som möjligt under Alice Coopers låt ”Poison”. Sedan slutet av 1990-talet har tävlingsformen vuxit för att under senare delen av 2000-talet resultera i såväl Champions League och VM tävlingar.
Läs mer på
www.poisonrace.se