Beriksson

Ölprovningschoklad gav Sabadi råchokladpris för tredje året i rad

Pressmeddelande   •   Apr 10, 2014 10:00 CEST

Den ekologiska chokladserien som tog hem priset – Cioccolato da mangiare con la Birra Baladin – är en helt ny typ av produkt som skapats genom ett unikt samarbete mellan de framstående chokladmakarna på Sabadi och det närmast kultförklarade mikrobryggeriet Baladin med dess egensinnige och visionäre bryggmästare Teo Musso i spetsen. Med Baladins smakrika ölutbud som grund har Sabadis chokladmästare komponerat flera olika råchoklader, var och en tänkt att ätas i kombination med de specifika öltyper som Baladin producerar. Den fylliga råchokladen från Modica smaksätts med olika kryddor och frukter som ömsom kontrasterar och harmonierar med ölens många smaknyanser. Inspirerade av Baladins Isaac, en citrusdoftande witbier av belgisk typ har Sabadi exempelvis skapat en choklad full av av sicilianska mandarin- och citronskal för att förstärka den friska syrligheten i ölet, och när chokladen och ölen möts i munnen skapas någonting som är betydligt större än summan av delarna.

I serien ingår förutom Isaac även fem andra choklader kryddade med alltifrån ingefära och kaffe till lakrits och chili.

Råchokladen från Modica är en siciliansk specialitet som tillverkats på samma sätt sedan århundraden tilllbaka. Chokladen tillverkas utan att ingredienserna någonsin hettas upp över 45°C. Den unika tillverkningsmetoden gör att alla nyttiga enzymer i kakaobönan bevaras, liksom alla smakämnen. Modica-chokladen är därmed en Raw food-produkt. På grund av den låga temperaturen under framställningen får chokladen en något ojämn yta med synliga sockerkristaller men när chokladen smälter i munnen frigörs aromerna och ger en mycket komplex och långvarig smakupplevelse.

Sabadis choklad skapas av kakaosorten Nacional ASS Arriba som odlas av bönder i Ecuador som bedriver ekologisk odling enligt Slow Foods devis: rent, gott och rättvist. Slow Food Presidio arbetar för att stötta dessa bönder för att de ska kunna ha råd att bedriva småskaligt jordbruk, vilket gynnar såväl miljön, grödornas mångfald och smaken på chokladen. Chokladerna är goda att smaka av med andra ölsorter också men allra bäst smakar de tillsammans med Baladins öl.

e sex olika chokladaskarna innehåller fyra chokladbitar vardera och en ask kostar cirka 60 kronor och finns i välsorterade barer och butiker som säljer choklad av hög kvalitet.

Ladda ner bilder på produkterna här: dropbox.com/sh/vttf6vadh4bxauz/8I6T38lad5 Läs mer på beriksson.net/vara-varumarken/sabadi och beriksson.net/vara-varumarken/baladin. Har du frågor får du gärna mejla markus@beriksson.net eller ring mig på tel: +46703883534

Beriksson är ett västsvenskt familjeföretag med säte i Trollhättan. Vi importerar och distribuerar gourmetprodukter från Italien, Frankrike, Ecuador, Schweiz, England och Vietnam och vi distribuerar även lokala svenska produkter. Vi levererar noga utvalda gourmetprodukter från områden där de mest delikata råvarorna odlas och kunskapen att förädla dem är stor.