Filmpool Nord

Ömheten tävlar på festivalen "Films de Femmes" i Créteil

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2014 15:58 CET

Den internationella framgången fortsätter för Sofia Norlins debutlångfilm Ömheten, som hade sin internationella premiär på Berlin Film Festival förra veckan. Nu är det klart att filmen ska tävla i mars på "Films de femmes"-festivalen i franska Créteil, den största och främsta festivalen i världen med fokus på kvinnliga filmskapare.

Regissörer som Suzanne Osten och Susanne Bier uppmärksammades i Créteil i början av sina filmkarriärer (med Bröderna Mozart resp. Freud flyttar hemifrån), men ingen svensk långfilm har tävlat i festivalen på mer än tio år. Över 100 filmer från hela världen visas varje år i Créteil, som sedan 1979 stått i täten för att föra fram den numera hett debatterade frågan om kvinnligt filmskapande, genom att enbart visa filmer regisserade av kvinnor.

Sofia Norlins debutlångfilm Ömheten (Broken Hill Blues, internationell titel) spelades huvudsakligen in i Kiruna under vintern 2012. Sofia har både regisserat och skrivit filmens manus. Ömheten handlar om Markus (Sebastian Hiort Af Ornäs) som lever för rostiga karosser och skrikande motorer. Men när han blir utkastad från fordonsprogrammet återstår bara arbete i gruvan. Samtidigt ska hans hemstad Kiruna flyttas och ett nytt samhälle ska byggas. Filmen följer några ungdomar under en viktig period i deras liv. I rollerna ser vi bl.a. annat Sebastian Hiort Af Ornäs (känd från filmen Sebbe), Lina Leandersson (känd från filmen Låt den rätte komma in), Alfred Juntti (debutant från Luleå) och Ella Nordin (debutant från Kiruna). Filmen hade svensk premiär 6 december. Filmen belönades med Guldbaggen för Bästa Foto (Petrus Sjövik).

Sofia Norlin (f. 1974 i Sundsvall) är en svensk regissör bosatt i Paris, verksam både för teater och för film. Hon har tidigare vunnit pris för bästa franskspråkig kortfilm i Créteil med sin franska novellfilm Strömmarna (Les courants). Ömheten är hennes första långfilm.

Ömheten är producerad av Olivier Guerpillon på DFM i samproduktion med Filmpool Nord AB, Telia, Dagsljus, Europa Sound&Vision, i samarbete med Sveriges Television, Non Stop Entertainment och Stockholms Internationella Filmfestival. Filmen har även fått stöd från Svenska Filminstitutet och Film i Västernorrland.

Filmen har utvecklats i samarbete med Filmpool Nord Development. Läs mer om projektet på Filmpool Nords hemsida: http://www.filmpoolnord.se/projekt/filmpool-nord-development/

Den 36e festivalen "Films de Femmes" i Créteil äger rum 13-24 mars 2014.

Filmpool Nords vision

Norrbotten är en välkänd filmregion i Europa, använd av den internationella filmbranschen som inspelningsmiljö och produktionscentrum. Film och audiovisuell produktion breddar länets näringsliv och berikar norrbottningarna med kunskap och upplevelser.

Filmpool Nord AB
Stationsgatan 36