Socialdemokratiska studentförbundet

Öppen utfrågning av S-studenters kandidat till Europaparlamentet

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2013 14:49 CEST

I våras tog Socialdemokratiska studenter beslutet att nominera Magnus Nilsson till europaparlamentet. Magnus Nilsson började sin politiska bana i Göteborg och blev 2010 vald till S-studenters ordförande. Han har gedigen erfarenhet och kunskap inom europeisk politik. Vi S-studenter vill nu under Almedalsveckan visa vägen för hur en öppen process vid valet av personlistan till europaparlamentet kan gå till. Detta är vårt sätt att öka intresset och kunskapen om EU bland allmänheten men även för att uppmuntra till öppnare processer vid val internt inom Socialdemokraterna. Därför bjuder vi in till en öppen utfrågning av Magnus Nilsson. Utfrågningen äger rum den 5 juli kl 09:30 på hamnplan 5 i Visby.

Magnus Nilsson var ordförande i S-studenter 2010–2013 och har en masterutbildning i Europeiska studier från Göteborgs universitet. Han har också erfarenhet från europeisk politik som styrelseledamot i Unga europeiska socialdemokrater (YES), som är Europeiska socialdemokratiska partiets ungdomsförbund.

Magnus har ett brinnande intresse för Europafrågor, en god politisk erfarenhet och en förmåga att nå ut till breda grupper. Därför är Socialdemokratiska studentförbundet övertygat om att han skulle bli en både kompetent och uppskattad Europaparlamentariker. Så här säger Magnus själv om sin kandidatur:

När EU:s medborgare nästa år går till val blir det i en tid av tuffa utmaningar för unionen. Klimathotet och den ekonomiska krisen är de yttersta konsekvenserna av en misslyckad högerpolitik.

Jag ställer upp till Europavalet med ambitionen att vända på detta. EU måste byta fokus från åstramning och tillbakablickande. Jag vill driva på för att forskning och forskningssamarbete, social sammanhållning och klimatsatsningar ska stå i centrum. Så kan Europa åter bli en kontinent där båda unga och gamla känner framtidstro.

Gå gärna in och läs mer på Magnus blogg: deträckerinte.se

Magnus kommer att vara i Almedalen tisdag till fredag. Om du har frågor eller vill ha med honom i diskussion eller debatt, ring gärna 0707-494925 eller maila på permagnusnilsson@gmail.com.

Kontaktperson för S-studenter är förbundsordförande Talla Alkurdi.

E-post: talla.alkurdi@s-studenter.se

S-studenter är det av socialdemokraternas sidoförbund som aktiverar och representerar Sveriges studenter. Vi finns idag på tjugosju stycken högskolor, folkhögskolor och universitet, från Luleå i norr till Malmö i söder.