SEKO, facket för service och kommunikation

Öppet brev från kritisk s-ledamot

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2006 15:27 CET

Sven-Erik Österberg, (s) vice ordförande i arbetsmarknadsutskottet i riksdagen är orolig och skriver ett öppet brev till arbetsmarknadsminister Sven-Otto Littorin. I brevet ställer han sig mycket kritisk till att alla berörda instanser endast har elva (!) dagar på sig att sätta mycket omfattande systemförändringar i arbetslöshetsförsäkringen i sjön.

Österberg skriver:
”Vid gårdagens hearing, och även vid tidigare tillfällen, har det framkommit att de berörda myndigheterna och framförallt SO, Arbetslöshetskassornas samorganisation, inte kommer att klara alla de förändringar som behövs i t ex datasystemen för att klara utbetalningarna efter nyår. Det får till följd att tusentals människor inte får sin ersättning i tid eller att utbetalningarna blir felaktiga och måste korrigeras därefter.”

Läs hela brevet på socialdemokraternas webbplats: http://www.socialdemokraterna.se/templates/News____91251.aspx

Öppen utfrågning i riksdagen
Den hearing Österberg hänvisar till är den öppna utfrågning om arbetslöshetsförsäkringen tisdagen den 21 november 2006 som riksdagens arbetsmarknadsutskott anordnade. Företrädare för regeringen, arbetsmarknadens parter och Arbetslöshetskassornas samorganisation deltog.

Utfrågning hölls med anledning av regeringens förslag om ändringar i arbetslöshetsförsäkringen (proposition 2006/07:15 En arbetslöshetsförsäkring för arbete).