Muslimska Kvinnoföreningen

Öppet brev till Jonas Sjöstedt om Amineh Kakabavehs rasism mot afrosvenskar!

Pressmeddelande   •   Maj 19, 2016 09:58 CEST

Öppet brev till Jonas Sjöstedt om Amineh Kakabavehs rasism mot afrosvenskar!

Från: Muslimska kvinnoföreningen i Stockholm

I april avslöjades att riksdagsledamoten Amineh Kakabaveh(V) spridit ett youtube videoklipp med grova afrofobiska och islamofobiska inslag på sin facebook sida, klippet var från den fascistiska organisationen Nordisk Ungdom. Videoklippet har en fejkad textöversättning som utmålar svarta människor som våldtäktsmän, missbrukare och tjuvar. Vem som helst som ser innehållet förstår att videon är förfalskad och grovt rasistisk. Senare efter kritik tog Amineh Kakabaveh bort filmklippet men fortsatte att försvara dess innehåll i ett facebook inlägg, där skriver hon "Jag tog bort filmklippet inte på grund av att innehållet eftersom det stämmer och denna verklighet råder i många av landets förorter!”. Detta visar tydligt att Aminehs värderingar är rasistiska och odemokratiska. Vi ser på det här som oerhört oroande att en riksdagsledamot från ett av Sveriges mest anti-rasistiska partier kan sprida rasistiskt innehåll och inte ta avstånd från innehållets rasistiska budskap.

De senaste veckornas handlingar och brist på respekt för afrosvenskar och muslimer är ett bevis på att Kakabavehs uttalande och omdömen ligger långt ifrån Vänsterpartiets antirasistiska värdegrund. Det är inte första gången som Kakabaveh sprider eller gillar rasistiska innehåll på sociala medier, häromdagen skrev Kakabavehs facebook vän på persiska ”Död åt Mohammed, död åt muslimer” och det dröjde inte länge tills Kakabaveh tryckte på gilla knappen. Detta är ett tecken på att hennes ursäkter och ånger inte är äkta utan hon fortsätter med att sprida och gilla rasistiska kommentarer och innehåll.

Vi är besvikna på hur Vänsterpartiet har hanterat situationen. Vänsterpartiet måste ta sitt ansvar. Det räcker inte med att Amineh får ta en time-out. Vi kräver att Vänsterpartiet tar tydligt avstånd från Aminehs handlingar och att hon utesluts från Vänsterpartiet. Det djupa såret och skada som Amineh Kakabaveh skapat med att sprida rasism läker inte med en kort time-out från politiken utan vi kräver att hennes agerande får en större konsekvens.

Frågan vi nu ställer till Jonas Sjöstedt är om Amineh Kakabaveh fortfarande har förtroendet hos Er och kommer att i framtiden att fortsätta att representera Vänsterpartiet.

Med vänliga hälsningar,

Muslimska Kvinnoföreningen, Deeqa Ibrahim ansvarig för diskrimineringsfrågor