Piratpartiet

Öppet brev: "Varför näthatar du, Patrik Björck (S)"

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2014 11:18 CEST

Den socialdemokratiske riksdagsledamoten Patrik Björck ägnar valrörelsen åt att på nätet sprida falska uppgifter om att Piratpartiet skulle har samröre och gemensam agenda med extremhögern. Då varken Björck och Socialdemokraterna tagit avstånd från de falska och kränkande uttalanden som gjorts, skriver Piratpartiets partiledare, Anna Troberg, i dag ett öppet brev till Björck och frågar "Varför?".

I går bemötte Anna Troberg Björcks anklagelser en efter en på sin blogg. Inlägget finns här.

– Det är anmärkningsvärt att en riksdagsledamot sitter och sprider rena lögner på nätet på det här sättet, säger Troberg. Det måste finnas utrymme för hederlighet även i en valrörelse. Björcks agerande är extra ironiskt med tanke på att han säger sig vilja stävja hat och förtal på nätet, men i själva verket är en del av justdet.

Troberg har också valt att blogga om det öppna brev som hon i dag skickat till Björck. Inlägget finns här.

– Jag har haft närkontakt med högerextremister två gånger i mitt liv. Den ena gången kastade en skinhead en glasflaska som skar upp huvudet på mig för att jag är flata. Den andra gången befann jag mig i Prideparaden alldeles där högerextremister attackerade den, säger Troberg. Dessa upplevelser har format mitt politiska engagemang. De är själva orsaken till att jag lägger min själ i ett parti som tror på demokrati, öppenhet och inkludering.

–- Piratpartiet har en vision om öppna gränser. Vi har Sveriges bästa hbtq-politik enligt RFSL. Vi har en human syn på kriminalvård. Vi är allt den högerextrema rörelsen inte är. Vi är humana, inkluderande och öppna. Björcks falska anklagelser är en spark i magen. Jag förväntar mig en offentlig ursäkt av honom och av Socialdemokraterna. Man ska inte komma undan med rena lögner bara för att man råkar sitta i riksdagen, avslutar Troberg

Trobergs öppna brev till Björck återfinns i sin helhet här nedanför:

Hej Patrik,

jag vet inte varför du har fått för dig att jag och Piratpartiet har samröre med högerextrema. Jag vet inte varför du inte vill ta till dig väl belagda fakta. Jag vet inte varför du fortsätter att sprida lögner. Men, jag vet hur det känns att vara mottagare av allt detta. Det gör mig väldigt ledsen.

Jag har haft närkontakt med högerextremister två gånger i mitt liv. Kanske förstår du bättre varför dina anklagelser berör mig så djupt om jag berättar om dem.

Den första gången jag stötte på högerextremister kastade en av dem en glasflaska i huvudet på mig för att jag är flata. Jag var sjutton år och så djupt i garderoben att jag inte vågade anmäla det hela till polisen för då skulle mina föräldrar få veta vem jag var. Varje gång jag tvättar håret och känner ärret i nacken påminns jag om det där. Varje gång.

Den andra gången hade jag äntligen tagit mig ur garderoben och vågat mig ut i Prideparaden. Jag kände mig fri och trygg, men jag slets bryskt ur den känslan när en grupp högerextrema attackerade paraden bara något tiotal meter framför mig. Återigen flög glasflaskor genom luften. Människor skadades. Varje gång jag går i Prideparaden påminns jag om det där. Varje gång.

När jag ser nazistiska partier demonstrera på gator och torg vill jag kräkas. De är själsfränder med de människor som skickade personer som är precis som jag till koncentrationsläger. De har ingenting att erbjuda mig och min blivande fru eller våra vänner. Inget annat än hat, förföljelse och potentiell död.

Det är därför jag lägger ner min själ i ett parti som står upp för det samhälle jag tror på. Ett öppet, demokratiskt och inkluderande samhälle. Ett samhälle som inte har de totalitära övervakningsverktyg som skulle göra det lätt för dem att rensa bort mig och andra om de kom till makten. Ett samhälle där dessa mörka krafter aldrig kan bli något annat än en marginaliserad grupp galningar utan reell makt.

Det gör fysiskt ont i mig när du väljer att om och om igen klumpa ihop mig och mitt parti med människor som inte bara vill skada mig, utan som de facto försökt göra det två gånger och faktiskt lyckats en gång. Dina falska anklagelser är en spark i solar plexus. På mig och Piratpartiet, men också på dina kolleger i riksdagen och andra partikamrater som hör av sig till mig och skäms och ber om ursäkt å dina vägar.

Varför hittar du på rena lögner om mig och Piratpartiet och sprider dem på nätet? Vad driver dig? Det är visserligen valrörelse, men en viss nivå borde åtminstone en riksdagsledamot kunna hålla. Vad vinner du på detta? Vilka behov i dig uppfyller detta? Får du någon sorts kick av det? Glömmer du bort att vi är verkliga människor när du sätter dig vid tangentbordet? Hur känner du efteråt? Känns det verkligen bra?

Jag tror på människors inneboende vilja att göra rätt och därför står jag nu rådvill inför frågan om varför du gör det här. Varför?

Anna
————————
Anna Troberg
Partiledare Piratpartiet

Anna Troberg
Partiledare
anna.troberg@piratpartiet.se

Om Piratpartiet

Piratpartiet är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har idag över 50 aktiva systerorganisationer runt om i världen med folkvalda representanter i bland annat Tyskland, Island, Kroatien, Katalonien och Österrike.